Dezbaterea pe tema facilităților fiscale acordate lucrătorii calificați din străinătate continuă să agite spiritele în Germania.
Conform noilor cifre prezentate de Institutul Economic German (IW), aceste beneficii fiscale ar costa până la 600 de milioane de euro și ar aduce puține avantaje.
Economia germană suferă de pe urma lipsei de lucrători calificați.
În prezent, există un deficit de aproximativ 573.000 de lucrători calificați.
Pentru a acoperi acest gol, coaliția guvernamentală dorește să atragă lucrători calificați din străinătate prin acordarea de reduceri fiscale.
Ideea este ca, în primul an, 30% din salariul brut al lucrătorilor calificați din străinătate să fie scutit de impozite, în al doilea an 20%, iar în al treilea an 10%.
Această reglementare ar afecta aproximativ 70.000 de persoane din țările non-UE care au primit pentru prima dată un permis de ședere în scopuri de muncă.
Costuri de 600 de milioane de euro
În primul an, statul german ar plăti 300 de milioane de euro pentru aceste beneficii fiscale.
După trei ani – când prima generație de beneficiari ar primi doar o reducere de 10% și noi lucrători calificați ar fi veniți între timp, costurile ar putea ajunge până la 600 de milioane de euro pe an.
Costurile ar putea fi și mai mari – în funcție de cât de bine sunt pregătiți lucrătorii calificați din străinătate și de cât câștigă aceștia.
Acestea ar putea fi mai mici dacă lucrătorii calificați se întorc în țara de origine în cei trei ani sau dacă vin persoane mai puțin calificate.
Dacă reducerea fiscală de 30% ar fi aplicată pentru întreaga populație, pierderile de impozite ar fi de aproximativ 160 de miliarde de euro.
Aceasta reprezintă aproape 40% din veniturile totale din impozitul pe venit.
Chiar și o reducere de 10% ar provoca o pierdere de 60 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă 14% din veniturile fiscale.
Atragerea lucrătorilor calificați din străinătate este corectă și benefică – însă facilitățile fiscale nu sunt metoda potrivită pentru aceasta, consideră analiști IW.
„Reduceri fiscale pentru un grup specific sunt discriminatorii din punct de vedere al echității fiscale; ar fi mai bine să se reducă povara fiscală pentru toți”, spune expertul fiscal IW Martin Beznoska.
În plus, rămâne neclar dacă acest instrument va atrage într-adevăr lucrători calificați suplimentari, având în vedere că beneficiul dispare după trei ani.
Mai puțină birocrație și proceduri de viză mai scurte ar fi mai eficiente și mai utile.