Sunt prevăzute să fie executate mai multe lucrări hidrotehnice pentru îmbunătățirea condițiilor de navigație pe fluviul Dunărea.
Acordul de mediu ce vizează proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – Fast Danube” a fost încheiat, ieri, între Agenția Națională pentru Protecția Mediului și Ministerul Mediului.
Proiectul, cu o valoare estimată la 5,252 milioane de euro, a fost împărțit în cinci zone critice, astfel: trei zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile române și două zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile bulgare.
Fast Danube este un proiect multianual care beneficiază de o finanțare de 85% din partea Uniunii Europene și de 15% de la bugetul de stat.
Conform Acordului de Mediu, perioada de implementare a proiectului FAST Danube este de aproximativ șapte ani, din care doi ani sunt pentru lucrări de dragare și construcție, iar pe toată durata desfășurării acestuia vor avea loc activități de monitorizare a efectelor structurilor construite asupra mediului și a condițiilor hidromorfologice.
În cadrul celor 5 zone critice, au fost identificate 12 puncte critice (PC) în care vor fi efectuate lucrări hidrotehnice în albia fluviului și/sau pe maluri, pentru a îmbunătăți condițiile de navigație: 6 puncte critice pe sectorul românesc și alte 6 puncte critice pe sectorul bulgăresc.
Scopul principal al proiectului este de a identifica soluțiile tehnice care urmează să fie puse în aplicare în vederea asigurării condițiilor de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării și desfășurarea transportului pe Dunăre în condiții de siguranță, în toate punctele critice, pe tot parcursul anului.
Partenerii proiectului sunt administratiile căilor navigabile din România și Bulgaria – Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați și Agenția Executivă pentru Explorarea și Întreținerea Dunării, din Ruse (Bulgaria).
Proiectul acoperă o lungime totală de 488 km, de la km 863 la km 375 (km sunt numărați de la Marea Neagră) și include următoarele corpuri de apă:
– RORW14.1_B3 “Dunărea: Porțile de Fier II – Chiciu” – km 863 – 374 în România;
– BG1DU000R001 “Dunav” – km 846 – 374 în Republica Bulgaria.
Proiectul este amplasat între Porțile de Fier II și Chiciu – Silistra (între km 863 și km 375) pe teritoriul județelor Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași.
”Ne dorim ca acest proiect menit să îmbunătățească navigația pe Dunărea de Jos, între Porțile de Fier II și Chiciu-Silistra, inclus în lista de proiecte din Master Planul General de Transport al României 2014-2030, să respecte toate condițiile prevăzute de specialiștii din cadrul ANPM. Suntem convinși că punerea în aplicare a acestora va diminua la maxim impactul asupra habitatelor și a speciilor protejate în siturile Natura 2000, ce fac obiectul acestui document” a precizat ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Obiectivul principal al proiectului este îmbunătățirea condițiilor de navigație și sporirea siguranței traficului, pe sectorul comun de Dunăre, dintre România și Republica Bulgaria, prin mărirea numărului de zile (de la 280 zile/an la 340 zile/an) în care se asigură condițiile de navigație conform recomandărilor Comisiei Dunării de la Budapesta și pentru creșterea traficului de mărfuri transportate (cu 20%).