Standardele de cost se bazează pe analiza unui istoric de costuri și întotdeauna există un ecart între standardele de cost și costurile efective, reale, la zi, spune Marius Talapin, director executiv al firmei de construcții drumuri Strade Bauunternehmung SRL, din Craiova.
Diferența este dată de variația prețurilor materialelor și serviciilor incluse în realizarea proeictului, ca urmare a duratei mari de timp dintre momentul stabilirii costului standard și cel al realizării efective a obiectivului.
Domnul Talapin estimează că ”diferențele între costul standard și costul de realizare efectivă a obiectivului sunt situate în intervalul 8 – 15%, fapt ce erodează puternic marja de profit calculată pe baza costului standard”.
Autoritățile și constructorii ar trebui să aibă o relație de parteneriat, mai constructivă
În activitatea lor constructorii întâmpină probleme și în ceea ce privește relația cu autoritățile.
”Dacă ne referim la autoritățile contractante, ar trebui să întâlnim o abordare de tip parteneriat, fapt ce ar duce la fluidizarea mai bună a execuției obiectivelor cu un beneficiu major și o utilitate publică mai bună pentru cetățeni.
Dacă ne referim la o altă categorie a autorităților, a celor de control /monitorizare a constructorului, ar trebui să întâlnim o abordare mai constructivă, pentru că atât categoria enunțată anterior, cât și această categorie sunt în fapt extensii reprezentative ale statului Român”, este de părere Marius Talapin.
Și pentru îmbunătățirea relației dintre constructori și autorități, domnul Talapin crede că vocea constructorilor ar fi mai puternică dacă ar fi uniți. De altfel, societatea craioveană ce are peste 90 de angajați este membră a Patronatului Drumarilor din România, ce face parte din Federația Patronatelor Societăților din Construcții.