O nouă societate a statului, Carpatica Feroviar SA, ar urma să asigure transporturile strategice. În situații de criză, noul operator va contrabalansa riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua.
După încheierea primilor doi ani de activitate, societatea ar urma să fie privatizată prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial.
Acţiunile societății vor putea fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern.
Potrivit guvernanților, evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă care să transporte trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici.
De asemenea, să asigure transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale, precum și să asigure transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Criza energetică din Europa a relevat rolul important al statului român, prin operatorul național, în asigurarea transporturilor de produse energetice (precum cărbune, petrol etc.) cu rolul în funcționarea industriilor de profil.
Sectorul transportului european feroviar de marfă este suprasolicitat, având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, în care statul român, prin operatorul național de transport feroviar de marfă, joacă un rol determinant în asigurarea transporturilor de marfă pe cale ferată din și către Ucraina.
Rezultat nou pentru atribuirea unui contract de reabilitare DJ
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023