Întârzierile din proiectul de realizare a Autostrăzii Unirii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni
sunt, în cea mai mare parte, cauzate de contestațiile în faza de licitație și a celor din faza de proiectare, după cum afirmă reprezentanții CNAIR.
Ca urmare, sectorul ieșean al Autostrăzii Unirii A8, care se află încă în etapa de proiectare, se îndepărtează de finanțarea din Programul Transporturi, iar sectorul montan avansează parțial, susține un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covasnianu.
Dar, CNAIR declară că și-a îndeplinit toate atribuțiile și depune în continuare toate eforturile ca toate proiectele pe care le are în derulare să fie finalizate la standardele de calitate solicitate în termenii contractuali.
La început de an, autostrada este caracterizată de întârzieri în diferite faze, dar și de contestații (secțiunea Miercurea Nirajului – Târgu Mureș riscând să rateze finanțarea din PNRR).
Singura veste bună este că anul acesta, pe actualele date ale problemei, este certă execuția secțiunii de 29,9 km de la Moțca-Leghin, care va constitui pe lângă debutul ”atacării” zonei montane și eliberarea municipiului Târg Neamț de traficul greu/de tranzit pe direcția Moldova –Transilvania.
Stadiul actual
* Secțiunea 1: Târgu Mureș (conexiune A3 cu A8) – Miercurea Nirajului
Pentru drumul de 24,4 km a fost lansată licitația pentru proiectarea și executarea lucrărilor în decembrie 2022. În prezent, termenul final de execuție a lucrărilor este 30 iunie 2026.
Termenul de reevaluare a ofertelor este de 27 februarie 2024, asta după ce a fost reluată licitația, iar CAB București a decis că Nurol este câștigătoare.
Investiția are valoarea de 2,46 miliarde de lei, iar finanțarea va fi efectuată prin PNRR.
* Secțiunea 2: Miercurea Nirajului – Leghin (Vânători Neamț)
Studiul de fezabilitate pentru drumul de 159 de km a fost finalizat.
Finanțarea pentru această investiție care valorează 37,48 miliarde de lei inclusiv TVA va fi realizată prin PT 2021 – 2027 și bugetul de stat, dar aceasta este incertă.
Licitația pentru proiectarea și execuția drumului este estimată a fi lansată în trimestrul I sau II al anului, iar lucrările ar trebuie finalizate în 2030 – 2032.
Indicatorii tehnico-economici au fost aprobați în noiembrie 2023.
* Secțiunea 3: Leghin (Vânători-Neamț) – Târgu Neamț (Moțca)
Investiția de 29,9 km are valoarea de 1,57 miliarde de lei, iar finanțarea va fi efectuată prin PNRR.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor a fost semnat în octombrie 2023 cu asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL.
Ordinul de începere a lucrărilor de proiectare a fost emis pentru data de azi ceea ce reprezintă o întârziere de patru luni.
Autorizația de construire nu a fost emisă încă.
Termenul de finalizare a lucrărilor de execuție este 30 iunie 2026.
Cu peste 29 mil euro va fi reabilitat primul tronson dintr-o artera rutiera importanta
* Ungheni – Iași – Târgu Neamț
Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru drumul de 93,27 km se află în lucru. SF-ul este întârziat cu 21 de luni, iar procedura de mediu decalată.
Valoarea investiției este de 17,2 miliarde de lei.
Finanțarea va fi efectuată prin PT 2021 – 2017 și de la bugetul de stat, dar aceasta este îndepărtată, după cum consideră Adrian Covasnianu.
Termenul pentru finalizarea contractului de proiectare este martie 2023, iar licitație pentru contractul de execuție a lucrărilor este estimat pentru al doilea trimestru al anului viitor.
Lucrările sunt estimate a fi finalizate în 2028 sau 2029.
În prezent, tronsonul nu are autorizația de construire sau acordul de mediu.
* Pod Ungheni
Pentru drumul de 1,1 km a fost lansată licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Aceasta ar trebuie finalizată trimestrul I sau II al anului acesta.
Au depus trei oferte. Totuși, proiectul are patru luni întârziere în etapa de licitație.
Investiția are valoarea de 156 milioane lei.
Lucrările ar trebui finalizate în 2026 sau 2027. Finanțarea va fi efectuată prin CEF.
La începutul anului, autostrada Unirii este caracterizată de:
* întârzieri în etapa embrionară de licitație (podul de la Ungheni înregistrează 4 luni de întârziere)
* întârzieri în etapa de proiectare (secțiunea Ungheni – Iași – Târgu Neamț consemnează 21 de luni de întârziere, secțiunea 3 montană Leghin – Moțca înregistrează 4 luni de la semnare contract)
* întârzieri înainte de procedura de licitație (secțiunea montană Miercurea Nirajului – Leghin nu a fost lansată încă deși există HG de indicatori din noiembrie 2023)
* contestații în etapa de licitație (secțiunea Miercurea Nirajului – Târgu Mureș riscă să rateze finanțarea din PNRR).
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023