Oferte locuri de munca top

SBR: Ne așteptăm la o creștere a nevoii de proiecte de fundații speciale design & build și sustenabile

Lóránd Sata, Director General la Soletanche Bachy Fundații România

SBR Soletanche Bachy Fundații România este una dintre cele mai importante companii specializate în soluții geotehnice complexe și fundații speciale, cu un istoric de peste 30 de ani în industria de construcții din România. Chiar dacă 2023 a fost unul plin de provocări pentru domeniul construcțiilor, respectiv al fundațiilor speciale, SBR anticipează o serie de oportunități în domeniul industrial și de infrastructură, zone în care compania își va putea aduce aportul și expertiza semnificativă.

Am discutat cu Lóránd Sata, Director General la Soletanche Bachy Fundații România, despre schimbările care au marcat industria construcțiilor și pe cea a fundațiilor speciale în anul care trece, concluziile și lecțiile acumulate în acest timp, cât și despre câteva previziuni pentru 2024.

Dacă tragem linie la final de 2023, cum ați caracteriza industria fundațiilor speciale în acest an? Ce a mers bine?

În 2023, s-a vorbit destul de mult, la nivel global și local, despre o criză economică, colapsul zonei rezidențiale, de creditare etc., existând motive reale de îngrijorare precum efectele pandemiei, contextul geopolitic, respectiv noile măsuri fiscale luate de Guvern. Toate acestea și-au făcut simțite efectele și în industria construcțiilor, respectiv a fundațiilor speciale, însă au creat și o serie de noi oportunități care ne-au făcut să rămânem optimiști pe parcursul anului. De exemplu, noile nevoi privind independența energetică și volumul de depozitare și logistica aferentă ne-au adus în continuare proiecte private – industriale, logistice, rezidențiale, centre comerciale și de retail.

Apoi, investițiile publice în infrastructura mare de transport a României creează și ele multe oportunități în care expertiza noastră este cu siguranță utilă și valoroasă. România va beneficia de investiții în infrastructura de transport (rutieră, feroviară, navală, de metrou și aeroportuară) ce pot absorbi până la 30 de miliarde de euro până în 2030, conform datelor oficiale existente în acest sens. Potrivit Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020–2030 (care aduce la un loc mai multe surse de finanțare – PNRR, POT, CEF2.0 și bugetul național), doar infrastructura navală română va necesita 4,46 miliarde de euro.

Dacă tragem linie, deși au fost începute mai puține proiecte de fundații speciale în acest an comparativ cu anul trecut, industria rămâne plină de oportunități și de o deschidere mai mare și o înțelegere mai bună din partea dezvoltatorilor, în special din zona privată, a soluțiilor design & build și a beneficiilor pe care le aduc pentru categoria de fundații speciale.

În plus, observ o dorință din ce în ce mai mare din partea beneficiarilor de a-și găsi parteneri de încredere, serioși, transparenți, care fac ceea ce promit și livrează la standarde înalte de siguranță, sustenabilitate și calitate.

Care sunt principalele lecții pe care vi le-ați luat în 2023, în acest context?

Pentru noi, echipa a fost dintotdeauna cea mai importantă resursă. Dat fiind anul marcat de multe schimbări și de un grad de imprevizibil ridicat, una dintre cele mai importante concluzii ale noastre s-a îndreptat tot către specialiștii pe care ne bazăm și care au fost capabili să se adapteze, să fie flexibili, să rămână uniți și să vadă soluții acolo unde alții văd mai degrabă probleme. Echipei noastre îi datorăm reziliența pe care am arătat-o în acest an, într-un context marcat de impactul noilor măsuri fiscale adoptate de Guvern – care au fost greu de absorbit și înglobat în prețurile de vânzare și care au venit cu riscul de a genera neîncredere și nesiguranță în domeniul nostru de activitate.

Apoi, 2023 ne-a învățat și să vedem oportunitățile pe care le aduc momentele mai dificile. De exemplu, așa cum spuneam mai sus, noile nevoi privind independența energetică, volumul de depozitare și logistica aferentă – creează multe oportunități unde expertiza noastră se va dovedi utilă, deci ne vom îndrepta mai puternic spre aceste sectoare cu potențial de creștere. Suntem pregătiți să fim mai activi și în sectorul de proiecte publice, unde în mod evident există multe planuri de investiții și fonduri importante alocate în dezvoltarea infrastructurii de toate tipurile.

Nu în ultimul rând, noi activăm într-un mediu competitiv, dar pentru care suntem recunoscători, pentru că nu ne lasă să ne blazăm sau să stagnăm. Trebuie să fim mereu vigilenți, atenți și să căutăm în permanență modalități noi de a genera valoare și performanță. Anul 2023 ne-a readus acest lucru pe masă, așa că am căutat să investim în inovație, în soluții tehnice care ne ajută să livrăm proiecte mai eficiente economic și mai sustenabile, reducând emisiile de carbon, lucruri care pe termen lung se vor dovedi avantaje competitive majore. Aceasta a fost întotdeauna o constantă în mentalitatea noastră, iar anul 2023 ne-a confirmat și mai tare asta.

Ce credeți că urmează pentru 2024? Cum va evolua industria și ce previziuni puteți face în acest moment?

În primul rând, sper să văd din ce în ce mai multe proiecte pregătite pentru viziunea integrată și  abordarea design & build pe care o oferim noi. Modelul nostru de business este diferit față de industria în care activăm: avem capacitatea de a livra și implementa proiecte design & build, datorită departamentului intern de proiectare și a expertizei in-house de care dispunem.

La momentul actual, clienții privați sunt mai deschiși și apreciază beneficiile economice aduse de o astfel de abordare, care ne permite să livrăm la timp lucrările și să controlăm extrem de bine modul în care se desfășoară un proiect de fundații speciale – de la început (testare, proiectare) și până la sfârșit (execuție, monitorizare).

M-aș bucura să văd o deschidere mai mare din categoria proiectelor publice, unde în prezent se caută mai degrabă zona de execuție și există mai puțină libertate în modificarea proiectului și găsirea de soluții alternative care ar putea îmbunătăți lucrarea. În același timp, există și proiecte de infrastructură în care se folosesc soluții tehnice tradiționale, valide și acestea, însă nivelul de dezvoltare de acum ne permite să obținem rezultate superioare din toate punctele de vedere, cu o mai mare deschidere către metode mai performante, eficiente și în egală măsură sustenabile, cum sunt cele pe care le folosim noi.

Apoi, provocările venite din direcția decarbonizării industriei – de la încadrarea în standarde de sustenabilitate tot mai aspre de la nivel european, presiunile asupra soluțiilor de reducere a amprentei de carbon, obligativitatea de certificare a clădirilor sustenabile, eficiența energetică și atingerea obiectivelor impuse de Comisia Europeană – vor determina tot mai mulți dezvoltatori și investitori să caute soluții care să asigure o sustenabilitate și  performanță energetică demonstrată pe toată durata de exploatare a construcției, nu numai în faza de execuție.

Toate soluțiile tehnice patentate de Soletanche Bachy la nivel de grup se bazează pe o serie de inovații cu ajutorul cărora obținem proiecte mai eficiente și mai sustenabile – atât prin reducerea semnificativă a consumului de beton sau ciment, materiale responsabile pentru aproximativ 95% din emisiile de carbon în industria de construcții, prin utiilizarea unor materiale sustenabile create în laboratoarele noastre, precum LCC (Low Carbon Concrete) sau „beton verde” ori de câte ori acest lucru aduce valoare, cât și prin reducerea consumului nostru direct și indirect de combustibili fosili (motorină pentru echipamente, benzină pentru vehicule și electricitate).

În aceeați notă, transportul naval din România are un potențial mare de dezvoltare, deoarece este mai eficient din punct de vedere al volumului de mărfuri care pot fi transportate pe apă, dar și mai sustenabil din punct de vedere ecologic, față de cel rutier și feroviar. Investițiile în domeniul maritim și fluvial sunt privite drept investiții de tip verde, spre deosebire de autostrăzi, de exemplu, care presupun un impact negativ asupra amprentei de carbon, mai ales că, în contextul climatic actual, se pune problema reutilizării fundațiilor existente tocmai din acest motiv: al reducerii amprentei de carbon rezultate din dezvoltarea de fundații noi.

Rămânem optimiști referitor la potențialul de dezvoltare și evoluție al industriei din care facem parte și suntem pregătiți pentru un 2024 cu proiecte importante, care să se sprijine pe fundații solide.

Sus