Cu toate că oficialii de la Ministerul Transporturilor sperau să fie lansată până la sfârșitul anului curent licitația pentru construirea primului tronson din autostrada Ploiești – Brașov, acest lucru nu se va întâmpla.
Autostradă va conecta centrele turistice importante de pe Valea Prahovei (Comarnic, Sinaia, Azuga, Predeal, Brașov) și este așteptată cu cel mai mare interes de către populație.
Este însă un proiect foarte scump, costul lucrărilor de construire fiind estimat la circa 4,7 miliarde de euro fără TVA, potrivit documentației Analiză Multicrierială de traseu.
Ca urmare, statul trebuie să facă rost de acești bani. Reprezentanții MT au spus că vor fi făcute demersurile necesare în vederea obținerii finanțării nerambursabile prin Programul Operațional de Transport 2021 – 2027.
Contractul pentru proiectarea ”la cheie” (studiu de fezabilitate, proiect tehnic) a fost atribuit la începutul anului 2021 firmei Consitrans, cu termen de 30 de luni pentru Studiul de Fezabilitate și 6 luni pentru Proiect Tehnic. Ordinul de începere a proiectării a fost dat în martie 2021, iar anul acesta ar fi trebuit finalizată proiectarea.
Dar, conform ultimului calendar asumat de către prestator, termenele de finalizare a documentațiilor pentru Autostrada Ploiești – Brașov sunt:
* Studiu de Fezabilitate – 16 ianuarie 2025
* Proiectul pentru Autorizația de Construire – 13 noiembrie 2025
* Proiectul Tehnic de Execuție (la 6 luni de la obținerea autorizației de construire).
Însă, prestatorul și-a asumat livrarea în avans a documentației pentru primul tronson Ghimbav – Cristian, studiile geo fiind finalizate deja pe acest aliniament.
Ca urmare, pentru execuția acestui prim tronson este estimată lansarea licitației la jumătatea anului 2024.
Conform Analizei Multicriteriale de traseu, Autrostrada Ploiești – Brașov va avea o lungime de aproximatv 113 km.
Nodurile rutiere vor fi amplasate astfel: Bărcănești, DN 72 – intersecție cu autostrada, Bănești, Breaza, Comarnic, Sinaia, Poiana Țapului, Bușteni – Azuga, Predeal, Râșnov – intersecție cu DN 73, Cristian – intersecție cu DN 73G, A3 km 173+300 – intersecție cu DN1.
De asemenea, vor fi realizate 13 tuneluri (dintre care cel mai lung va fi de 2460 m). Lungimea totală a tunelurilor este de 12,4 km. Vor trebui construite și 61 de poduri (cu lungimea totală de 28,75 km).