Cu toate că sunt în derulare mari proiecte de infrastructură de transport care necesită investiții uriașe, ”nu va exista să nu avem bani pentru infrastructură”, a subliniat premierul Marcel Ciolacu, cu ocazia vizitei pe șantierul secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu – Pitești.
Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, unde a început deja construirea primului tunel rutier forat din România, ar urma să fie terminată mai devreme decât termenul prevăzut, după cum au anunțat constructorii austrieci.
”Sunt convins că dacă am fi fost în Schengen, am fi fost și mai în avans, lucrurile ar fi mers mult mai ușor”, a ținut să menționeze premierul Ciolacu.
Alături de alte mari proiecte de infrastructură, și cel de la Tigveni – Curtea de Argeș necesită investiții semnificative (peste 337 milioane de euro).
În prezent România are un deficit bugetar de 56 de miliarde lei, dar și cheltuieli pe investiții de 57 de miliarde lei, a subliniat Marcel Ciolacu.
El a spus că unii sunt foarte supărați cele mai mari sume sunt direcționate către Ministerul Transporturilor, dar consideră că lucrările din transporturi se multiplică cel mai repede și au cea mai mare importanță strategică.
”Nimeni nu a pus la socoteală acum 6 luni sau 8 luni faptul că România este la sfârșitul unui exercițiu financiar și, în primul și în primul rând, trebuiau să se gândească că trebuie să venim cu cofinanțările, astfel încât să nu pierdem acești bani. Asta face în acest moment Guvernul. Cei mai mulți bani s-au dus la Transporturi, fiindcă sunt cei mai avansați, sunt multe programe încă blocate și sperăm ca prin POIM-ul de la Transporturi să nu pierdem bani la sfârșitul anului. Am sărit la 85% ultimele plăți din absorbția din exercițiul financiar. Este prima oară atât de mare. Avem la decontare încă 1,5 miliarde. O să mai dau în următoarea ședință de Guvern cofinanțarea pentru MIPE, astfel încât să ajungem peste 95% cu absorbția pe exercițiul financiar trecut”, a mai spus premierul Ciolacu.
TOPUL DRUMARILOR: Pe trend ascendent, spre un adevarat boom
La rândul său, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu a pierdut ocazia să mai solicite fonduri:
”Dacă tot s-a vorbit de bani, domnule prim-ministru, să știți că i-am terminat și pe cei care ni i-ați dat ultima dată, adică acea suplimentare pe care noi am primit-o la Transporturi și vorbim de POIM, pentru că acest program operațional e cel care arde acum și pe care pe care trebuie să-l finalizăm până la finalul acestui an. Noi am avut 4,5 miliarde pe fonduri externe nerambursabile, am primit în urmă cu câteva luni o suplimentare de 10%, vă anunț că am terminat și acea suplimentare. Suntem capabili să mai cheltuim sute de milioane bune până la sfârșitul anului, astfel încât rata de absorbție să fie cât mai mare și să nu fim în situația de a nu accesa sume care au fost negociate în urmă cu 10 ani de către România. Deci, noi suntem pregătiți, dacă se vor găsi resursele financiare; în aceste două luni vom putea încă accesa sume suplimentare și față de cei 10%.”
Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) are o lungime de 9,86 km iar pe traseu vor mai fi construite 12 poduri şi pasaje.
Constructorul austriac Porr Construct SRL este mobilizat în șantier cu aproximativ 140 de utilaje și peste 500 de muncitori.
Termenul contractual de finalizare este anul 2027, dar antreprenorul și-a asumat deschiderea circulației pe această secțiune mai devreme.
Valoare contractului este de 1,678 miliarde de lei, fără TVA și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (proiectare) și Programul Transport (execuție).
Pe 1 iulie 2023 constructorul a intrat în faza de execuție (3 ani și 8 luni).
La ora actuală stadiul fizic este de 10,2%, a anunțat Cristian Pistol, directorul general CNAIR.
La momentul finalizării autostrada Sibiu-Pitești va avea 122,11 km și va completa coridorul 4 PanEuropean pe A1.
Va fi practic ultimul sector de autostradă care va închide acest coridor pe teritoriul României (deoarece în 2026 va fi finalizat și lotul 2 al secțiunii Lugoj – Deva).