Trei proiecte majore de infrastructură de transport, ce vizează realizarea de noi axe de legătură rutieră și feroviară, au fost prezentate în cadrul Forumului de Afaceri Inițiativa Celor Trei Mări I3M.
Liderii mai multor state și peste 1.000 de reprezentanți ai mediului academic, de business și diplomatic de pe întregul mapamond s-au reunit la București săptămâna aceasta pentru acest eveniment.
„În cadrul acestui Summit I3M am susținut dezvoltarea unor proiecte majore care vor întări și îmbunătăți accesul, mobilitatea și transportul”, a declarat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
Proiectele de infrastructură de transport dezbătute sunt:
* Coridorul multimodal nord – sud (rutier și feroviar – cu ecartamentul standard + conexiuni navale) ce va conecta Marea Neagră cu Marea Baltică de la Constanța – București – Ploiești – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret – Cernăuți – Lvov – Portul Gdansk din Polonia cu posibilă ramificație spre Kiev;
* Coridorul multimodal pe ruta Mariupol – Odessa – Ismail – Reni – Galați – Brăila – Isaccea – Tulcea – Constanța – Mangalia – Burgas, utilizând noul pod suspendat peste Dunăre din zona Brăila/Galați – Tulcea;
* Via Carpatia – o rețea de autostrăzi de 8.800 km lungime, ce va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, iar pe teritoriul României va avea 1.200 km lungime și două direcții: spre portul Constanța, pe ruta Borș – Constanța și spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Borș – Calafat. De asemenea, prin utilizarea duală a Infrastructurii civile și militare, va facilita transportul rapid pe flancul estic al trupelor aliate.
Au fost discutate și:
* dezvoltarea unei infrastructuri eficiente de frontieră, care cuprinde 14 puncte de frontieră ale României cu Ucraina;
* construirea unor poduri noi peste Prut pe relația cu Republica Moldova.
Mai mult:
* intercoridorul Pașcani – Iași – Chișinău – Odessa va conecta Republica Moldova cu Europa Centrală prin România;
* la nivelul Ministerului Transporturilor, strategia dezvoltării infrastructurii de transport presupune finalizarea rețelei TEN-T Core până în 2030, din care fac parte Autostrada Unirii A8 (Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni) și Autostrada Moldovei A7 (Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret).
„Întrucât războiul ilegal și neprovocat al Rusiei împotriva Ucrainei a modificat fluxurile de transport de mărfuri în regiunea Mării Negre, majoritatea porturilor ucrainene fiind distruse sau avariate de bombardamentele Rusiei, porturile românești Galați și Constanța, dar și infrastructura rutieră, feroviară și navală, au preluat peste 60% din exporturile de mărfuri ale Ucrainei către Europa și restul lumii”, a mai spuns Ionel Scrioșteanu.
Initiațiva celor Trei Mări I3M este o platformă politică lansată în 2015, al cărei scop constă în susținerea politică pentru o mai bună cooperare și interconectare a economiilor statelor situate între cele trei mări – Adriatică, Baltică și Neagră, în domenii precum energia, transporturile, telecomunicațiile și protecția mediului.
Reunește 13 state membre ale Uniunii Europene (Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia, Ungaria și Grecia).
Grecia a devenit, recent, cel de-al 13-lea membru, iar Ucraina și Republica Moldova au devenit state asociate, fiind un punct de sprijin pentru cele două din urmă, candidate pentru aderarea la Uniunea Europeană.