Proiectele rutiere locale, finanțate din fonduri europene, vor scăpa de o parte din birocrația existentă.
Astfel, va fi facilitat accesul la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat pentru proiectele privind infrastructura de interes public local, derulate de către unitățile administrativ-teritoriale sau după caz, de către asociații de dezvoltare intercomunitară. Potrivit noilor măsuri fiscale pregătite de Guvern, modificarea va fi realizată în cadrul OUG nr. 171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile.
În mod concret, va fi delegat unităţilor administrativ-teritoriale/asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară un drept de administrare temporară asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului pe care se implementează proiectul.
Durata dreptului de administrare temporară este egală cu durata implementării şi, după caz, cu durata de monitorizare a proiectului.
Dreptul de administrare temporară va fi constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora.
Dreptul de administrare temporară va înceta în toate cazurile la data finalizării implementării, după caz, la data finalizării monitorizării proiectelor de infrastructură de interes public local.
De asemenea, va fi acordat autorităților publice locale/asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora, în mod direct, un drept de superficie cu titlu oneros asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului cu destinație agricolă.
Condițiile financiare pentru acordarea dreptului de superficie cu titlu oneros vor fi aprobate de Comitetul de Privatizare Concesionare și Arendare la propunerea Agenției Domeniilor Statului.