Update:
Pentru finalizarea lucrărilor auxiliare la podul suspendat, în perioada 17.07.2023 – 30.11.2023 se va închide traficul pe timpul nopții, de luni până vineri, inclusiv, în intervalul orar 21:00 – 6:00, exceptând zilele de sărbători legale.
Astfel, circulația rutieră pe pasaj va fi permisă de sâmbătă, ora 06:00 până luni, ora 21:00.
În perioada închiderii circulației pe timpul nopții, traficul rutier va fi permis doar prin sensurile giratorii amenajate la intersecțiile cu DJ 221B Vădeni (km 1+180) și cu DN 22B (km 4+530) și deviat pe DN 22 către trecere BAC Smârdan – Brăila.
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați – Tulcea a fost deschis astăzi circulației, cu restricții pe timpul nopții.
Acesta este cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România, al treilea ca dimensiune din Europa și ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră.
Prezent la inaugurare, președintele României, Klaus Iohannis, a punctat că infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero a oricărui guvern, dar şi a autorităţilor locale, pentru că ”numai aşa putem beneficia de investiţii mai mari, mai performante şi putem reduce din decalajele regionale mari existente azi în România”.
”Este rezultatul muncii în echipă, al cooperării internaționale. Un consorțiu japonez a lucrat cu zeci de subcontractori români. E și un model de investiție publică majoră. Cele 500 de milioane de euro investite în pod s-au întors în mare parte în România, mai ales în această zonă”, a declarat cu aceeași ocazie Premierul Marcel Ciolacu.
”Avem un exemplu excelent de colaborare regională, cu sprijin european. Așa trebuie să facem în fiecare din regiunile țării. Avem bani pentru investiții importante care să schimbe pentru mult timp România. E nevoie de responsabilitate și de o voință de oțel în instituții. Una dintre prioritățile majore ale acestei coaliții de guvernare este chiar dezvoltarea infrastructurii”, a spus și Nicolae Ciucă, președintele Senatului.
În prima etapă, traficul rutier va fi deschis pe relația parțială, cu descărcare în județul Tulcea pe drumul până la Măcin, urmând ulterior ca varianta până la Jijila (etapa II) să fie finalizată cât mai repede.
O oferta pentru lucrari rutiere, de circa 2 mil euro, va fi reevaluata
Valoarea inițială a proiectului este de 1.995.932.260 lei, fără TVA, finanțat din fonduri externe nerambursabile.
Constructorul este Asocierea Astaldi S.P.A. – IHI Infrastructure System Co. Ltd.
Informații despre acest obiectiv de investiții:
* lungimea totală a podului este de 1.974 m;
* înălțimea turnurilor este de aproximativ 193 m de la partea superioară a fundației;
* podul are 3 deschideri: o deschidere principală (1.120 m) și două deschideri laterale de 489 m pe malul brăilean și de 364 m pe malul tulcean;
* tablierul metalic cântărește 20.860 tone, iar segmentele acestuia au fost făcute în România la șantierul naval Brăila, cu tablă de la Complexul Siderurgic din Galați;
* pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România: s-au folosit fire de cablu de circa 5,44 mm, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal. Au o lungime de 81.000 km, ceea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori;
* turnarea celor 4 piloni s-a făcut în sistem continuu, iar mecanismul de cofrare glisant a fost ghidat prin laser și au fost realizați aproximativ 2 metri la fiecare 24 de ore;
* cei 4 piloni principali ai podului sunt goi pe interior și sunt dotați cu lifturi și scări de acces pentru mentenanță;
* rosturile de dilatare au fost comandate și produse special pentru acest pod și asigură: +/- 1 metru pe malul brăilean și +/- 1,26 m pe malul tulcean;
* pentru construcția podului, s-au folosit 200.000 mc beton armat, 25.000 tone oțel beton, 6.700 tone oțel pentru cele 2 cabluri principale, 8.600 metri coloane forate;
* 14.000 tone asfalt au fost așternute doar pe pod;
* pentru execuția drumurilor, s-au folosit 1,4 milioane mc umpluturi, 280.500 mc material granular, 97.000 mc beton armat, 6.500 tone oțel beton, 17.000 m coloane forate;
* suprafața asfaltată a drumurilor este de 312.130 mp;
* lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km, după cum urmează:
– Drumul principal Brăila – Jijila (Etapa I) are o lungime de 19 km si este prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete;
– Drumul de legătură cu DN22 Smardan – Măcin (Etapa 2) are o lungime de 4,3 km şi este prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila-Jijila) și se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.
Peste 23 mil euro, pentru amenajarea unei zone de promenada, in Bucuresti
Principalele lucrări prevăzute în cadrul contractului:
* Podul suspendat peste Dunăre;
* 2 viaducte de acces;
* 1 viaduct peste calea ferată;
* 23,4 km lucrări rutiere (drumuri);
* 35 poduri, pasaje și structuri minore;
* 86 podețe;
* 9 noduri rutiere și sensuri giratorii;
* 1 Centru de întreținere și coordonare;
* 1 stație de taxare.
Mai mult:
* este proiectat să aibă o durată de viața de 120 ani;
* are un centru de monitorizare și control care va înregistra permanent starea podului, prin cei 50 senzori instalați pe pod în punctele esențiale;
* pentru această structură, s-a efectuat cel mai complex și avansat proiect de testare a unui pod din România;
* la acest pod va funcționa un sistem de dezumidificare a tuturor ansamblurilor podului, inclusiv a tablierului metalic și a cablurilor. Cablurile sunt izolate pe exterior cu o protecție care asigură etanșeitatea, iar aerul din interior va fi permanent dezumidificat și monitorizat, astfel încât să se asigure un mediu anticoroziv;
* pentru a asigura durabilitate și protecție anticorozivă ridicată, tablierul metalic este, de asemenea, dezumidificat în interior, anumite rigidizări longitudinale fiind utilizate drept canale pentru distribuția aerului dezumidificat în spațiul intern al tablierului, iar un sistem de senzori va monitoriza asigurarea păstrării stării de umezeală din casetă sub nivelurile ce provoacă oxidarea. Se va menține o umiditate relativă sub 40% pentru a nu exista coroziune și pentru a permite circulația pe pod în siguranță, în orice anotimp;
* podul este prevăzut cu trotuare, însă acestea vor fi folosite strict pentru mentenanța acestuia, nu vor fi deschise circulației pietonale publice;
* nu se plătește taxa de trecere a podului în primii cinci ani.