Activităţile de instruire a lucrătorilor efectuate în procesul de muncă ar urma să fie înregistrate digital într-un ”Registru al Instruirilor Lucrătorilor”.
Instructajele privind sanătatea și securitatea în muncă reprezintă deja o obligație fundamentală a angajatorului, însă legea în vigoare este rigidă, după cum apreciază inițiatorii unui nou proiect de lege.
Astfel, există multiple dificultăți logistice de transmitere a numeroaselor acte pe axa salariat – angajator – instituții.
Inițiatorii estimează un necesar total de 350.000 lei pentru dezvoltarea și implementarea acestui proiect. Ca sursă de finanțare, în condițiile în care Ministerul de resort nu dispune de această sumă, se va putea apela la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.
Ce ar urma să cuprindă Registrul Instruirilor
Registrul propus de parlamentarii USR va fi adresat tuturor tipurilor de angajatori, atât de drept privat, cât si public sau de utilitate publică, prioritizând tranziția la formatul electronic.
Datele din registru vor putea fi transmise cu ușurință către Inspecția Muncii, instituție care va avea obligația de a prelucra datele cu caracter personal conform normelor europene in vigoare.
Prin digitalizare, falsificarea certificatelor, modificarea sau sustragerea lor va fi mult mai dificilă. Se are în vedere și imposibilitatea angajatorilor de a mai modifica date odată ce aceste certificate au fost încărcate pe platformă.
Completarea în format electronic a registrului prevede toate domeniile importante din domeniul muncii: de la securitate și sănătate, până la situații de urgență și domenii adiacente, precum protecția mediului.
Prin aceste prevederi pot fi evitate în viitor situații de confuzie birocratică, în care eventuale accidente la locul de muncă cauzate tocmai de lipsa instructajelor să nu poată fi sancționate din cauza actualului mod de funcționare complicat și mult mai dispus la inexactități, prin circularea documentelor.
Propunerea legislativă se află în prezent înregistată la Senat pentru dezbatere.
Descărcați aici