Cu aproape 400 de angajați în urmă cu doi ani și implicată în mari proiecte rutiere, o firmă de construcții drumuri și autostrăzi intră în insolvență.
Lucrările contractate, asumate şi realizate de societate (unele chiar nefacturate din cauza rezilierii unilaterale a contractelor încheiate cu autoritatea naţională) şi sumele blocate drept cash colateral în cont curent de către CNAIR depăşesc 10 milioane de euro.
Astfel, pe rolul Tribunalului Cluj s-a aflat soluţionarea cererii de deschidere a procedurii formulată de creditori – 15 firme și două bănci – în contradictoriu cu debitoarele Tirrena Scavi SPA, Tirrena Scavi Spa Italia Sucursala Cluj,
Tribunalul Cluj a admis cererea de deschidere a procedurii secundare de insolvenţă a debitoarei Tirena Scavi SPA, formulată de lichidatorii judiciari ai Tirena Scavi SPA, numiţi de Tribunal Lucca din Italia în decizia prin care s-a dispus deschiderea procedurii principale de faliment a debitoarei.
Totodată, Tribunalul Cluj a dispus deschiderea procedurii simplificate a insolvenţei faţă de debitoarea Tirena Scavi SPA.
Termenul limită pentru depunerea cererilor de admitere a creanţelor a fost stabilit pentru data de 21 aprilie 2023, iar termenul de verificare a creanţelor, de întocmire şi publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe este data de 2 mai 2023.
Lichidatorii judiciari ai Tirrena Scavi SPA Italia, aflată în faliment, au formulat cerere de deschidere a procedurii secundare de insolvenţă.
Solicitarea vizează strict bunurile dobândite de societate în România şi aflate pe teritoriul acestui stat, debitele şi creditele ce nu sunt în competența procedurii de faliment principale, precum si raporturile de muncă avute cu angajaţii prin sucursala deschisă pe teritoriul României, în judeţul Cluj, sat Sânnicoară, comuna Apahida, str. Clujului, nr. 89.
Lichidatorii judiciari au solicitat să se aibă în vedere faptul că atât în România, cât şi în celelalte ţări în care societatea îşi desfăşoară activitatea, există probleme financiare de natură a duce la dizolvarea și lichidarea societăţii, cauzate în principal de insuficienţa fondurilor băneşti și imposibilitatea executării întocmai şi la timp a contractelor încheiate cu autorităţile publice sau cu alte societăţi din aceste țări.
În România problemele au apărut în special pe fondul rezilierii unilaterale a contractelor de către CNAIR, fapt ce a dus la imposibilitatea achitării debitelor către subcontractanți sau către furnizori, care au solicitat la rândul lor deschiderea procedurii, afirmă lichidatorii judiciari italieni.
Activitatea a fost perturbată de falimentul societăţii Certasig.
Blocarea activităţii în România a survenit pe fondul falimentului unui partener (Societa italiana Condotte D’Aqua, în ianuarie 2018) împreună cu care a contractat mai multe lucrări, fără însă să mai poată încasa întregul preţ al acestora si a fost nevoită să acopere debite, rămânând cu întreaga responsabilitate pentru lucrările efectuate.
Societatea a fost afectată iremediabil de intrarea în faliment a societăţii de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA
De asemenea, din cauza invalidităţii poliţelor emise de asiguratoarea falită, CNAIR a reţinut sumele datorate pentru lucrările efectuate drept garanţie de bună execuţie și de reţinere constituind la trezorerie conturi de cash colateral.
O parte din finanţările bancare promise şi acordate iniţial nu au mai fost puse la dispoziţie de bănci, pe fondul îngrijorărilor provocate de criza economică şi de debutul războiului declanșat de Rusia în țara de la graniţa României.
Începând cu luna octombrie, conturile societăţii au fost blocate de diverşi creditori, astfel încât nu au mai fost disponibilităţi pentru plata angajaţilor, aceştia fiind afectaţi de neplata salariilor şi a contribuţiilor aferente.
Întrucât există un număr semnificativ de creditori, lichidatorii au apreciat că este necesară deschiderea procedurii colective secundare pentru acoperirea pasivului, societatea având debite mai mari de 50.000 lei, cu o scadență care a depăşit 60 de zile.
Societatea recunoaşte starea de faliment, câtă vreme a solicitat intrarea în faliment în Italia, astfel încât urmează ca în procedura secundară să fie valorificate bunurile aflate pe teritoriul României, rezolvată situaţia angajaţilor şi să fie distribuite aceste sume, conform priorităţilor creditorilor în funcţie de rangul acestora.
In primul rand firma de insolventa nu sa implicat deloc , Tirrena Scavi Spa pe teritoriul Romaniei nu are nimic , decat niste masini si alea vechi, si utilaje la fel de vechi.