Urare Craciun 2024

Cum vor fi organizate si finantate zonele metropolitane

Politica de dezvoltare metropolitană, ce cuprinde modul în care zonele metropolitane vor fi organizate, administrate și finanțate urmează să fie stabilită printr-o nouă lege.

Astfel, va fi introdus conceptul de teritoriu metropolitan, care înseamnă teritoriul din jurul municipiilor în cadrul căruia se creează relații reciproce de influență în domeniul căilor de comunicație, economic, social, cultural și al infrastructurii edilitare.

Delimitarea teritoriului metropolitan se face diferențiat astfel:

* pentru municipiul București – cel puțin teritoriul administrativ al județului Ilfov;

* pentru municipiile reședință de județ – primele două coroane urbane;

* pentru municipii, altele decât cele reședință de județ – prima coroană urbană.

Coroana 1 este teritoriul cumulat al unităților administrativ-teritoriale din imediata vecinătate a unui municipiu, cu care acesta are cel puțin un punct de hotar comun și coroana 2 este teritoriul cumulat al unităților administrativ-teritoriale din imediata vecinătate a primei coroane urbane, cu excepția municipiului reședință de județ, cu care aceasta are cel puțin un punct de hotar comun.

Participarea unităților administrativ teritoriale în cadrul zonelor metropolitane va fi voluntară.

În ceea ce privește organele de conducere a zonelor metropolitane, acestea, la fel ca în cazul tuturor asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, sunt în număr de 3, respectiv adunarea generală, consiliul director și comisia de cenzori.

Modalitatea de desemnare a membrilor acestora și mecanismele de luare a deciziei sunt, însă, particularizate tocmai în scopul de a respecta specificitatea obiectivelor pentru care se constituie aceste zone.

Agregate naturale, extrase dintr-un nou perimetru

Unitățile administrativ-teritoriale membre vor putea mandata zona metropolitană să exercite în numele lor o serie de atribuții precum:

* elaborarea, adoptarea, monitorizarea și evaluarea periodică a strategiei integrate de dezvoltare metropolitană, planului de mobilitate urbană durabilă al zonei metropolitane și planului urbanistic general al zonei metropolitane;

* elaborarea politicii fiscale comune care să favorizeze atragerea de investiții de capital străin sau autohton;

* elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru proiectele de interes metropolitan;

* promovarea, depunerea și implementarea de proiecte finanțate din fonduri naționale, europene sau internaționale, de interes pentru dezvoltarea la nivelul zonei metropolitane etc.

În ceea ce privește finanțarea zonelor metropolitane, aceasta va fi asigurată prin cotizații și contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale membre, prin taxe speciale pe care unitățile administrativ-teritoriale membre le pot stabili, în vederea finanțării unor activități ale acesteia, prin tarife stabilite în vederea finanțării serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora.

Unitățile administrativ-teritoriale membre ale unei zone metropolitane vor putea contribui la finanțarea unor proiecte/obiective de investiții propuse și aprobate la nivelul zonei metropolitane, care se realizează doar la nivelul unuia sau mai multor unități administrativ-teritoriale membre.

Zonele metropolitane pot fi eligibile în calitate de solicitant sau partener în cadrul programelor de finanțare, indiferent de tipul sau sursa acestora, atunci când oricare din unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației se numără printre categoriile de solicitanți eligibili ai respectivelor programe de finanțare.

 

Descărcați aici Proiectul de lege

 

Login Required

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/ martie 2022

 

 

Sus