Propuneri de modificare a legislației achizițiilor publice și a unor proceduri de eliberare a avizelor au fost prezentate Coaliției de guvernare de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Modificările vizează trei paliere:
Faza de licitație
Grindeanu propune să fie eliminate întârzierile artificiale în evaluarea ofertelor. Așadar ar urma să fie stabilit un singur termen limită pentru răspunsul către ofertanți, privind documentele justificative.
De asemenea, ar putea fi eliminate ofertele nejustificat de mici, care duc la blocarea proiectelor din cauză că antreprenorii nu mai au bani suficienți pentru a finaliza contractele.
Ministrul propune să fie stabilite praguri de 80% pentru oferte, iar sub acest prag ofertele să fie considerate neobișnuit de scăzute și să fie supuse unei noi analize. Dacă se constată că prețurile consemnate sunt sub valoarea de piață, ofertele vor fi respinse.
Ar urma să eliminate blocajele contractelor în faza de implementare din cauza creșterii prețurilor. Aceasta prin introducerea obligației ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață (în baza unei formule de ajustare).
Totodată, modificările propuse urmăresc să fie eliminate contestațiile nejustificate, autoritatea reținând obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd contestațiile.
Cristian Erbașu: ”Sunt riscuri majore de nerealizare a proiectelor de investitii publice”
Faza de implementare
Antreprenorii, care după semnarea contractelor nu se mobilizează și nu respectă termenele contractuale, ar putea să fie înlocuiți cu noi contractanți fără a mai fi relicitat întregul contract.
Ministrul intenționează să elimine întârzierile pe termen lung, prin emiterea unor certificate intermediare privind stadiul de execuție, din 90 în 90 de zile.
Antreprenorul notificat negativ cu aceste Certificate Intermediare nu va mai putea câștiga licitații, dacă participă la noi proceduri în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
Ar urma să fie eliminate notificările depuse chiar la începutul contractelor și să se introducă ordine de începere separate pentru faza de Proiectare și pentru faza de Execuție.
Astfel, antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat resursele, susține Sorin Grindeanu.
Faza de avizare
Birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale ar putea fi eliminată. Propunerea ministrului Transporturilor este ca terenurile să fie transferate de drept din proprietatea autorităților locale în cea a Autorității Contractante care derulează proiectul.
O altă propunere este de a fi impus un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru analizarea documentației necesare eliberării Certificatelor de Urbanism și Avizelor de la Apele Române.
Dacă ISU, Consiliile Locale, proprietarii de utilități au observații, pot emite doar o singură dată certificate, avize sau autorizații condiționate.
Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări.
Autorităților în cauză ar urma să fie obligate să emită autorizațiile în termen de 5 zile după ce beneficiarul îndeplinește condițiile.
În caz contrar se va considera că documentele respective au fost emise tacit, mai propune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/ martie 2022
Cineva l-a sfatuit bine !