Investițiile rutiere prevăzute pentru perioada 2022-2025 sunt focalizate în principal pe finalizarea lucrărilor la proiectele de investiţii aflate într-un stadiu avansat de realizare, cu finanţare asigurată.
De asemenea, vor fi continuate lucrările la proiectele de investiţii aflate în derulare.
În plus, oficialii promit şi începerea de noi lucrări, situate pe reţeaua TEN-T, cu finanţare asigurată din fonduri nerambursabile şi fonduri rambursabile.
Principalele proiecte de construcţie autostrăzi/variante ocolitoare cuprinse în bugetul anului 2022:
- Autostrada Sibiu – Piteşti secţiunile 1, 2,3, 4 si 5,
- Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava-Deva),
- Autostrada Nadaselu – Suplacu de Barcau – Borş, inclusiv legătura Centura Oradea (Giratie Calea Sintandrei) – Autostrada A3 (Biharia),
- Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş,
- Autostrada de Centura Sud a municipiului Bucureşti, inclusiv intervenţiile privind Centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1 – DN 5, DN 2 – A2 şi A1 – DN 7, pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa),
- Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucureşti,
- Drum expres Craiova – Piteşti,
- Drum expres Brăila – Galaţi,
- Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila,
- Autostrada Ploiesti – Buzău.
Proiectele de autostrăzi aflate în pregătire pe parcursul anului 2021 si care vor intra etapizat în execuție în perioada 2022-2025:
- Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu-Făgăraş, Făgăraş – Braşov, Târgu Neamţ – Târgu Mureş, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, Timişoara – Moraviţa,
- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru Autostrada Braşov – Bacău şi pentru drumurile de mare viteză Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret,
- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova – Târgu Jiu, Ovidiu – Tulcea, Brăila – Tulcea, Brăila – Buzău, Focşani – Brăila, Găeşti – Ploieşti, Piteşti – Mioveni, Bacău – Piatra Neamţ,
- Elaborarea/ completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/ Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno – Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare – Baia Mare şi Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (Lot 1, Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistrita – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava), Tisita – Albiţa,
- Completarea studiului de fezabilitate si elaborarea proiectului tehnic pentru drum expres Arad – Oradea;
Principalele proiecte de construcţie variante de ocolire, introduse în Buget în anul 2022:
– Variantele de ocolire aflate in execuţie: Modernizarea centurii rutiere a mun. Bucureşti (pasaje Berceni, Olteniţa, Mogoşoaia, Domneşti, DN 2-A2), Tecuci, Bârlad, Satu Mare, Stei, Rădăuţi, Timişoara Sud, Săcueni, Zalău , Drum de legătura DN 5 – Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Târgu Jiu, Varianta de ocolire Galaţi, Sfântu Gheorghe, Varianta de ocolire a Municipiului Zalău, etapa 2, între DN1F, km 79+625 – DJ191C, Centura de ocolire Craiova varianta Sud DN 56-DN 55-DN 7, pasaj Drajna
– Variantele de ocolire care vor intra in executie/ proiectare si executie: Târgu Mureş, Giurgiu (Est), Sighişoara, Buftea
– Variante de ocolire care vor intra în etapa de proiectare/ proiectare şi execuţie în baza unor parteneriate cu UAT: Alesd, Stei, Beclean, Inel ocolitor al mun. Târgu Mureş (prin interconectarea autostrăzii A3, E60, DN 15 si DJ 152 A), Arad Est, Mediaş, Sibiu Sud, Drum de ocolire în partea de vest a mun. Sebeş, Gura Humorului, Valea lui Mihai.
Portofoliul de proiecte în pregătire
-Variante de ocolire aflate în etapa de pregătire (elaborare Studiu de Prefezabilitate, Studii de Fezabilitate şi Proiecte Tehnice); Râmnicu Valcea, Vaslui şi Techirghiol, Timişoara Vest, Varianta de Ocolire Piteşti Vest; pasaj Roman
Drumuri Nationale
Principalele proiecte de modernizare, introduse în Buget în anul 2022
DN 18, Moisei – Iacobeni; DN 66, parcarea Lainici, DN 76, Deva – Oradea (finalizarea in integralitate), DN 5, Bucuresti – Adunatii Copaceni; DN 6, Alexandria – Craiova (lot 2); DN 73, Piteşti – Câmpulung – Braşov;
Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN 1, în „Sate liniare şi puncte negre”;
A 1 – Titu – Bâldana – Târgovişte – Sinaia;
DN 52, Alexandria – Turnu Magurele;
DN 28B, Târgu Frumos – Botoşani;
DN 29D, Botoşani – Ştefăneşti,
DN 2L, Soveja – Lepşa;
Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timişoara – DN69,
Remediere defecțiuni pe DN1H km 6+000 – km 12+000, DN 2N km 52+860 – km 60+000 Jitia – Bisoca și pod nou peste raul Ramnicu Sărat la km 53+301, DN 1S km 0+000-km 23+831, DN 67B Scoarța – Pitesti km 0+000-188+201.
Proiectele in pregătire, pentru care exista deja alocări bugetare în anul 2021 și vor fi bugetate și in anul 2022 cuprind:
– DN 7C, Transfăgărăşan (expertiza tehnică şi elaborare Studiu de Fezabilitate);
– Drum de legătură A1 – DN 7 (Titu/ DJ 711A) (Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic)
– Realizare Conexiune DN 73C cu Autostrada Sibiu-Piteşti (Nod Tigveni) şi Modernizare DN 73C, km 44+800 – km 68+000 (elaborare Studiu de fezabilitate şi Proiect Tehnic de Execuţie);
– Realizarea a 6 noduri rutiere pe Autostrăzile A1 si A3, în zona de Vest a României;
Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2022, dupa obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/ atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnicoeconomice sau proiectării şi execuţiei:
– Nod Cumpăna (conexiune la A4 – DN 39E);
– Nod Martineşti (conexiune la A 1 si DN 1); Poduri ce au intrat în execuţie în anul 2021 și vor fi bugetate în continuare și în anul 2022 sunt:
– Pod pe DN 10 km 46+471 peste Basca la Cislau;
– Consolidare pod pe DN2B km 149+841 peste Prut Galaţi – Giurgiulesti;
– Pod pe DN 1 km 135+332 peste pârâul Azuga la Azuga;
– Pod pe DN 24 km 105+678 la Crasna;
– Pod pe DN 13C km 1+200, la Vânători;
– Podul de la Cernavodă, situat pe Autostrada A2, la km 157+600;
– Podul peste bratul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 149+680;
– Pod nou de la Cosmești, peste Siret, pe DN24, km 7+620;
– Apărarea împotriva inundaţiilor a localitătii Babadag, judeţul Tulcea/Refacere 5 poduri pe DN 22 km 210+291, km 211+812, km 212+045, km 212+495, km 213+600”;
– Pod peste râul Dâmbovița pe DN 73, km 78+519
Poduri care vor intra în proiectare și execuție:
– Podul peste Tisa (proiectare şi execuţie);
– Podul de la Ungheni peste raul Prut;
Întreținerea infrastructurii rutiere CNAIR SA asigură în prezent administrarea şi întreţinerea unei reţele de 16.758 km din care 945 km de autostrăzi şi 15.910,851 km drumuri naţionale, reţea care este dezvoltată pe întreg teritoriul României, din care peste 58,6 % are durata de funcţionare expirată (durata normală de funcţionare a unui drum este durata de utilizare exprimată în ani, de la darea în circulaţie a drumului ca nou şi până la introducerea sa în prima reparaţie capitală sau între două reparaţii capitale).
Durata normală de funcţionare va putea fi prelungită în cazul în care starea tehnică a sistemelor rutiere existente şi capacitatea portantă a drumului se menţin în limite admisibile prevăzute de reglementările tehnice în vigoare la data expirării duratei normale de funcţionare prin executarea unor lucrări de întreţinere periodică (tratamente bituminoase, straturi rutiere foarte subţiri, covoare asfaltice, reciclări în SITU) şi reparaţii curente (ranforsări sisteme rutiere), conform reglementărilor tehnice în vigoare şi în ritmicitatea prevazută de acestea.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/ noiembrie-decembrie 2021