Parlamentarii sunt hotărâți să impună Guvernului construirea Autostrăzii Nordului. Proiectul de lege prin care este aprobată executarea obiectivului de investiții a fost adoptat ieri de către Camera Deputaților cu 211 voturi pentru și o abținere. În prezent, proiectul este depus la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității legii.
Legea Autostrăzii Nordului ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2021, de atunci Ministerul Transporturilor devenind responsabil pentru coordonarea proiectului.
Autostrada Nordului va avea traseul Vama Oar – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Valea Dornei – Suceava.
Obiectivul de investiții va fi finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, potrivit proiectului de lege votat ieri.
Termenul de execuție este de 4 ani de la data intrării în vigoare a legii.
În luna iulie a acestui an a fost semnat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic de execuție pentru Drumul Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granita Romano-Ungara – Drum Expres M49 Ungaria).
Drumul expres face parte din viitoare Autostradă a Nordului. Câștigătorului contractului este societatea Search Corporation SRL, iar oferta acestuia s-a ridicat la 36.463.08 lei.
Inițial modalitatea de interconectare cu Ungaria urma să fie realizată prin Vama Petea. Partea ungară a făcut propunerea oficială de modificare a traseului Drumului Expres de pe teritoriul românesc, urmând ca traseul să urmărească „malul stâng” al Someşului, deoarece spre localitatea Petea proiectanţii unguri au identificat aproape de graniţa cu România un sit Natura 2000, care nu permite realizarea de lucrări în zonă.
Inițiatorii proiectului de lege au susținut că existența unei autostrăzi care să lege peste 2 milioane și jumătate de cetățeni din Ardeal cu Occidentul va contribui semnificativ la dezvoltarea sustenabilă a României pe termen lung, prin creșterea conectivității intermodale între regiuni, accesul populației și al mediului de afaceri la rețeaua de transport și susținerea dezvoltării regiunilor cu potențial de creștere economică.
Inițiativa a fost motivată și de faptul că în Master Planul General de Transport al României, pentru municipiul Bistrița este prevăzută realizarea unui drum expres de abia în perioada 2027 – 2030, care ar lega județul Bistrița-Năsăud de Dej.