Accesul pe piața noastră al investitorilor din afara Europei ar putea fi restricționat, mai multe măsuri fiind pregătite în acest sens. Noile prevederi apar în contextul în care oricum investițiile străine directe în țara noastră au scăzut semnificativ anul acesta. Pe primele șapte luni, investițiile străine directe au fost mai mici cu peste 60%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Conform unui proiect de OUG, urmează să fie stabilit cadrul legal și instituțional pentru aplicarea regulamentului UE de ”examinare” a investițiilor străine directe în Uniune.
Noile măsuri îi vizează pe toți investitorii străini persoane fizice sau juridice care nu sunt cetățeni ai Uniunii Europene sau nu au sediul social într-un stat membru UE.
Prevederile ar urma să fie aplicate investițiilor străine directe dacă valoarea investiției reprezintă cel puțin echivalentul în lei a 2.000.000 de euro și obiectul de activitate se circumscrie domeniilor stabilite de CSAT: securitatea energetică, a transporturilor, sistemelor informatice, activității financiare, industrială, protecția operațiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora etc.
În analiza investițiilor străine directe va fi luat în considerare impactul potențial al investiției asupra:
- a) infrastructurii din următoarele sectoare: energie, transporturi, gospodărirea apelor, asistență medicală, IT&C, mass-media, prelucrarea sau stocarea datelor, domeniul aerospațial, apărarea, infrastructura electorală sau financiară și instalațiile sensibile, precum și accesul la terenuri și bunuri imobile de importanță critică pentru utilizarea acestei infrastructuri;
- b) serviciilor publice esenţiale: alimentarea cu apă şi canalizare; salubrizare şi gestionarea deşeurilor; producţia, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie termică în sistem centralizat; iluminatul public; amenajarea teritoriului şi urbanism; transportul public local/judeţean.
- c) accesului la tehnologiile critice și la produsele cu dublă utilizare, inclusiv la inteligența artificială, robotică, semiconductori, securitate cibernetică, domeniul aerospațial, apărarea, tehnologiile chimice, de stocare a energiei, tehnologiile cuantice și nucleare, precum și nanotehnologiile și biotehnologiile;
- d) accesului la materii prime, securitate sanitară sau securitate alimentară;
- e) accesului accesului la informații importante în ceea ce privește protejarea securității și suveranității României, precum și a ordinii de drept a acesteia, inclusiv derularea unei investiții ce implică accesul, pe scară largă, la date cu caracter personal ale cetățenilor români sau a rezidenților români, sau existența unui astfel de potențial acces;
- f) capacității de a influența în mod semnificativ opinia publică prin informații distribuite de mass-media;
- g) infrastructură IT&C critică sau cu valențe critice;
- h) facilităților, fără caracter militar, esențiale pentru apărarea statului;
- i) altor tehnologii a căror utilizare necorespunzătoare ar putea pune în pericol securitatea sau ordinea publică a României;
- j) altor acțiuni sau domenii economice ori strategice relevante în ceea ce privește protecția securității, suveranității sau a ordinii interne a României.
De asemenea, este propus ca investițiile străine directe să fie examinate de o Comisie pentru examinarea investițiilor străine directe formată din reprezentanți ai Executivului, ai Administrației Prezidențiale, ai societății de informații și ai autorităților care au atribuții în domeniile investițiilor străine directe supuse examinării. Aceasta va emite aviz conform pentru autorizarea, autorizarea condiționată, interzicerea și anularea investiției străine directe.
Pe baza informațiilor transmise de instituțiile prezente în această Comisie se propune ca autorizarea să fie acordată prin decizie a Prim-Ministrului, iar autorizarea condiționată, interzicerea și anularea investițiilor străine directe se realizează prin hotărâre de guvern, după avizul conform al Comisiei penru examinarea investiției străine directe (CEISD).
În situația în care CEISD consideră că există riscuri majore în ceea ce privește securitatea sau în situația în care voturile membrilor CEISD nu întrunesc majoritatea necesară emiterii avizului conform, va fi solicitat avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării care va transmite, ulterior, Guvernului propunerea sa.
De asemenea, actul normativ prevede și solicitarea avizului Consiliului Operativ de Securitate Cibernetică (COSC), în situaţia în care investiţiile străine vizează sau implică tehnologii IT&C ce pot afecta sau aduce atingere securităţii sau ordinii publice a României.
Descărcați aici Proiectul OUG
Citiți și:
Un ansamblu rezidential din provincie a intrat in etapa a doua de dezvoltare
Un proiect va fi demarat, altul amanat, in planurile unui mare dezvoltator imobiliar