Pentru a reduce riscurile și a putea respecta calendarul de implementare în etapa de execuție a proiectului de construire a Autostrăzii Ploiești – Brașov este necesară revizuirea Studiului de fezabilitate și elaborarea Proiectului tehnic pentru întreg sectorul cuprins între Ploiești și Brașov, apreciază reprezentanții CNAIR.
Decizia a fost luată și din nevoia de asigurare a sursei de finanțare din fonduri europene. Aceasta întrucât actuala documentație tehnico-economică nu ar fi corespuns din punct de vedere al exigențelor dezvoltării unui astfel de proiect, riscurile în etapa de implementare ar fi fost imposibil de cuantificat, conducând la blocaje în implementare.
Mai multe deficiențe și, implicit, soluții pentru o strategie fezabilă de implementare a proiectului ”Autostrada Ploiești – Brașov” au fost constatate din analiza documentației tehnico-economice, atât de către direcțiile de specialitate ale CNAIR, cât și din perspectiva direcțiilor subliniate de Banca Mondială.
Experții Băncii Mondiale, alături de cei ai Comisiei Europene au evidențiat lipsa unor elemente necesare actualizării documentației și care ar putea conduce la apariția unor blocaje multiple în etapa de implementare.
De asemenea, a fost semnalizată și necesitatea actualizării în funcție de condițiile de mediu și sociale actuale.
Astfel, în zona Bușteni și Sinaia au fost demarate proiecte de investiții, de anvergură, cu finanțare din fonduri europene (exemplu: microhidrocentrale), pentru care trebuie respectate principiile de finanțare spre a nu trebui rambursată integral contribuția Comisiei Europene. Din lipsă de experiență în dezoltarea unor proiecte în Parteneriat Public Privat, autoritățile nu au știut că astfel de mecanisme de finanțare sunt aplicabile în special proiectelor punctuale de tip – tunel, pod, etc și nu proiectelor de anvergură.
Deși sectorul de autostradă Comarnic – Brașov avea ca perioadă de implementare 2014-2020, până în prezent nu i-a fost asociată o sursă de finanțare, sectorul Ploiești – Comarnic aflându-se în aceeași situație.
CNAIR subliniază că este pentru prima oară când acestui proiect îi este asociată o sursă de finanțare. Însă, pentru a asigura premisele finanțării execuției acestui obiectiv din Programul Operational de Transport 2021-2027, a fost considerată drept obligatorie revizuirea/ completarea documentației, cu identificarea tuturor riscurilor, ca urmare a unei reproiectări adecvate.
În prezent, stadiul proiectului “Autostrada București – Brașov” este:
* Sectorul București – Ploiești se află în operare;
* Sectorul Ploiești – Brașov va intra în obiectul viitorului contract de proiectare (revizuire Studiu de Fezabilitate și elaborare proiect tehnic), având ca sursă de finanțare fondurile europene, etapa de executie urmând să fi de asemenea finanțată prin Programul Operational Transport 2021-2027;
* A fost lansată procedura de licitație pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție, Varianta de Ocolire Comarnic, cu termen de depunere a ofertelor 23 octombrie 2020
* Secțiunea Predeal – Cristian, inclusiv drumul de legătură cu municipiul Brașov (6,3 km profil autostradă + 3.7 km profil DN cu 4 benzi), se află în execuție.
* Procedura de realizare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Execuție pentru Nodul Rutier de la Comarnic a fost lansată, termenul de depunere oferte este 10 septembrie 2020.
Citiți și:
Proiect rezidential amplu, de langa Bucuresti, in curs de autorizare
Viitor mare ansamblu mixt pe locul unor foste spatii industriale
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2020
cred ca d-na Corina Cretru a rugat de zeci de ori Romania sa acceseze foduri de investitii pentru autostrada insa nu sa vrut .Normal acum ar trebui trasi la raspunderea cei care au incercat PPP desi nu era legal dupa cum spuneti.
De ce se tolereaza asemena tampenii.
Daca SF anteriuoare sunt gresite cine a elaborat temele si cine le-a aprobat ,platind multi bani acum ar trebui anchetati.
Nu exista res[ponsabilitati ?
d-na Corina Cretu sefa comisei investitii UE a oferit fonduri pentru autostrazi. Nu le-am accesat .
Daca realizarea de autostrazi in PPP este ilegala nu se stia ?
Daca SF este gresit cine a stabilit tema si a platit SF trebuie sa fie anchetati