Facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice face obiectul unui proiect legislativ votat ieri de Camera Deputaților, cu 252 de voturi pentru și nici un vot împotrivă.
Acest proiect transpune o directivă europeană, astfel încât să fie eliminate sau reduse obstacolele în calea comerțului transfrontalier.
Astfel, toate autoritățile și entitățile contractante trebuie să primească și să prelucreze o factură electronică conformă cu standardul european privind facturarea electronică. Același lucru este valabil și pentru facturile electronice conexe contractelor de achiziție publică/sectorială, contractelor de concesiune de lucrări sau servicii sau contractelor de achiziții publice din domeniul apărării și securității.
Informațiile din facturile conexe pot fi transmite, primite și prelucrate în SEAP.
Standardul european comun pentru facturarea electronică stabilește elementele principale pe care trebuie să le conțină o factură electronică, fiind astfel posibilă transmiterea și primirea de facturi eletronice între sisteme cu standarde tehnice diferite.
Condiții impuse destinatarului facturilor electronice
Destinatarul facturii electronice trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
* să dispună de mijloace tehnice și resurse umane corespunzătoare pentru garantarea securității, fiabilității și continuității serviciilor de prelucrare a datelor în formă electronică
* să fie în măsură să gestioneze și arhiveze toate informațiile privind fiecare factură în formă electronică emisă, pentru o perioadă de timp determinată în funcție de specificul achiziției
* să utilizeze sisteme de arhivare electronică
* să respecte elementele principale ale unei facturi electronice în conformitate cu standardul SR EN 16931
* să fie înregistrat la Ministerul Finanțelor Publice
Elementele principale ale unei facturi electronice sunt:
* identificatorii de proces și de factură
* data facturii
* informații privind identificarea persoanei impozabile care a livrat produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările
* informații privind cumpărătorul, beneficiarul plății și reprezentantul fiscal al vânzătorului
* identificarea tipului de produse furnizate, servizii prestate sau lucrări executate
* referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și la contractul de achiziții publice în domeniul apărării și securității
* detalii privind livrarea produselor / prestarea serviciilor / executarea lucrărilor
* instrucțiuni de plată
* informații privind creditări sau debitări
* informații privind pozițiile de pe factură
* totalurile facturii
* defalcarea TVA.
Legea va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
În prezent, proiectul aprobat ieri de parlamentari a fost depus la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității legii. După care va fi trimis Președinției spre promulgare.
Descărcați aici Proiectul de lege adoptat de Camera Deputaților
Citiți și: