Oferte locuri de munca top

Vom avea semnatura electronica in constructii, arhitectura si urbanism

Arhitecți, verificatori de proiecte, experți tehnici, auditori energetici pentru clădiri, diriginți de șantier, responsabili tehnici cu execuția, specialiștii în amenajarea teritoriului și/sau în urbanism, în domeniul monumentelor istorice, persoanele care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, în proiectarea și/sau executarea de instalații electrice și gaze naturale, cei care execută lucrări de specialitate din domeniul cadastrului, topografiei, geodeziei, fotogrammetriei, teledetecției și cartografiei – toți vor avea semnatură electronică.

Un proiect de OUG, ce urmează să fie aprobat de Guvern, va legifera semnătura electronică și documentele electronice în construcții, arhitectură și urbanism, precum și posibilitatea de depunere exclusiv electronică a documentațiilor de către persoanele fizice și juridice împuternicite să realizeze procesele de planificare și proiectare.

Proiectul normativ vizează utilizarea semnăturii electronice pe documentele și documentațiile elaborate și asumate în construcții, arhitectură și urbanism, care se transmit autorităților și instituțiilor în vederea emiterii de avize, acorduri, aprobări și autorizații, ca alternativă la transmiterea acestora în format fizic cu semnătură olografă și ștampilă/parafă profesională.

În situația în care sunt elaborate și prezentate în format electronic documentele trebuie să îndeplinească, sub sancțiunea nulității absolute, următoarele condiții:

  1. a) să fie prezentate integral în formă electronică;
  2. b) să fie semnate de către toți specialiștii prevăzuți de lege cu semnătură electronică, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență;
  3. c) să fie marcate cu marcă temporală calificată;
  4. d) să îndeplinească condițiile de fond prevăzute de legislația de specialitate pentru astfel de documente și documentații.

Aceste documente și documentații vor avea aceeași forță juridică indiferent de suportul lor material, respectiv fizic sau electronic și de tipul semnăturii aplicabile, respectiv olografă sau semnătură electronică bazată pe un certificat calificat.

Pot semna documentele prevăzute de lege în toate fazele de elaborare ale documentației tehnice, părți scrise și părți desenate, fie prin semnătura olografă și aplicarea parafei profesionale specifice, pe exemplarele fizice ale documentațiilor de specialitate, fie numai cu semnătură electronică bazată pe un certificat calificat, care ține loc atât de semnătură olografă, cât și de parafă profesională, pe cele elaborate și prezentate în format electronic:

– auditorii energetici, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici cu execuția și diriginții de șantier

– arhitecții cu drept de semnătură acordat de Ordinul Arhitecților din România

– specialiștii cu drept de semnătură în amenajarea teritoriului sau în urbanism acordat de Registrul Urbaniștilor din România

– specialiștii, experții și verificatorii tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice

– inginerii elaboratori ai proiectelor sau părților din proiecte de specialitate din domeniul construcțiilor care se supun avizării și autorizării,

– persoanele fizice din domeniile conexe construcțiilor, arhitecturii și urbanismului care elaborează studii de fundamentare, studii tehnice suport, analize, cercetări, studii de impact, proiecte de specialitate și altele asemenea, care se supun avizării și autorizării în procesele de avizare și aprobare a documentațiilor de amenajarea teritoriului și a celor de urbanism și în procesele de avizare, autorizare și executare a lucrărilor de construcții.

Semnătura electronică este emisă în baza documentelor specifice care atestă dreptul de semnătură sau de practică potrivit evidențelor oficiale deținute de :

  1. a) Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației ca autoritate competentă în domeniu, pentru verificarea și confirmarea dreptului de practică al verificatorilor de proiecte, experților tehnici și auditorilor energetici pentru clădiri;
  2. b) Inspectoratul de Stat în Construcții, pentru verificarea și confirmarea dreptului de practică al diriginților de șantier și al responsabililor tehnici cu execuția;
  3. c) Ordinul Arhitecților din Romania, pentru verificarea dreptului de practică al arhitecților, conductorilor arhitecți, arhitecților de interior și urbaniștilor cu drept de semnătură similar conductorilor arhitecți;
  4. d) Registrul Urbaniștilor din România, pentru verificarea și confirmarea dreptului de practică al specialiștilor atestați în amenajarea teritoriului și/sau în urbanism;
  5. e) Institutul Național al Patrimoniului pentru specialiștii atestați/autorizați în domeniul monumentelor istorice;
  6. f) Inspectoratul General pentru Situații de Urgență pentru autorizarea persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;
  7. g) Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei pentru autorizarea persoanelor pentru proiectarea și/sau executarea de instalații electrice și gaze naturale;
  8. h) Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru autorizarea persoanelor pentru executarea de lucrări de specialitate din domeniul cadastrului, topografiei, geodeziei, fotogrammetriei, teledetecției și cartografiei.

Toate autoritățile competente cu gestionarea profesiilor reglementate vor actualiza în termen de 60 de zile actele subsecvente de punere în aplicare specifice.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență a Guvernului, Ministerul Lucrărilor Publicei și Autoritatea pentru Digitalizarea României vor elabora norme tehnice de aplicare, care se aprobă prin ordin comun.

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2020

Sus