Cum se face depunerea în această perioadă de carantină a documentațiilor pentru proiectele de construcții și care este disponibilitatea fiecărei primării legate de digitalizare și semnătura electronică au reprezentat subiectele dialogului constant dintre reprezentanții primăriilor, arhitecții șefi de sector și de Capitală și conducerea filialei teritoriale București a OAR.
La Primăria Municipiului București, arhitectul șef Ștefan Călin Dumitrașcu precizează că documentațiile tehnice pot fi depuse prin curier sau prin poștă. Pentru implementarea digitalizării și a depunerii online a documentațiilor tehnice, primăria se va echipa cu toată tehnologia cerută pentru astfel de proceduri. De altfel, încă înainte de începutul stării de urgență, OARB și PMB au făcut un apel public pentru implementarea la nivel general a semnăturii electronice în procedurile de predare și de avizare a documentațiilor tehnice.
Primăria Sector 3 are deja implementată o platforma capabilă de proceduri digitale. În discuția cu arhitectul șef Robert Mihai Basca, am aflat că în această perioadă depunerea se poate face, atât pentru DTAC-uri, cât și pentru CU-uri, prin curier, prin poștă sau online cu semnătură digitală. În meniul principal al site-ului Primăriei Sector 3 se accesează predarea online a certificatului de urbanism: informaţii utile> acte necesare și servicii electronice > Arhitect Șef/Urbanism > eliberare certificate de urbanism (online).
La Primăria Sector 1, arhitect șef Olivia Ana Ciobanu Oprescu ne-a comunicat că primăria a implementat o platformă digitală pentru depunerea online a documentațiilor utilizând semnătura electronică. Există deja posibilitatea depunerii / emiterii de Certificat de Urbanism digital, precum și a altor tipuri de documente, urmând ca pentru documentații complexe, în foarte scurt timp, să se realizeze modalitatea online de predare. Astfel, DTAC-urile se pot preda prin curier sau poștă. În acest sens, noua platforma a primăriei serviciionline.sectorulunu.ro oferă un cadru pentru implementarea digitală: în meniul principal, click pe urbanism > certificate de urbanism.
La Primăria Sector 4, arhitectul șef Dan Tudor a expus o inițiativă de procedură internă cu totul specială pentru a eficientiza și micșora timpul de analiză și autorizare a documentațiilor tehnice, precum și a altor documente. Acest proiect, momentan, este în verificare procedurală internă, urmând să fie în curând implementat la nivel local. Până atunci, pe timp de carantină, predarea documentațiilor pentru DTAC și CU se face prin curier sau poștă. Pentru CU, este posibilă și depuneres online.
La Primăria Sector 2, în dialog cu architect șef Alina Alisa Bratu, am aflat că există o deschidere foarte mare pentru implementarea online, dar că trebuie avut în vedere faptul că pentru a realiza efectiv procedura digitală în mod corect și cu respectarea legii, este absolut necesară actualizarea cadrului legislativ, în special a legii privind autorizarea lucrărilor de construcții și a legii privind amenajarea teritoriului în corelare cu legea arhivelor, fiindcă acestea reprezintă piloni care statuează elemente privind documentele în original și modul de conservare în regim permanent. Documentațiile DTAC se depun exclusiv prin curier sau poștă, în această perioada de carantină.
La Primăria Sector 5 și la Primăria Sector 6, depunerea documentației DTAC poate să fie realizată doar prin curier sau poștă, iar documentațiile pentru CU-uri pot fi predate și online. Arhitect șef Primăria Sector 5, Marian Ion a precizat importanța implementării semnăturii electronice calificate la nivelul profesiei de arhitect și ale specializărilor ce decurg de aici.
Același dialog l-am purtat și cu alte instituții și direcții avizatoare din București.
În cazul DCMB, directorul Direcției pentru Cultură București, Dragoș Frasineanu a explicat cum procedează în această perioada critică. Direcția a lansat recent un site, www.dcmb.ro . Documentatiile se predau prin curier sau poștă, dosarul original fiind însoțit, obligatoriu, de un CD conținând întreaga documentație scanată (pdf sau jpg), acte scanate, plus o declarație pe proprie răspundere că versiunea digitală și versiunea letricp sunt identice. De asemenea, a fost realizată o platformă pe care se încarcă toate materialele puse pe CD, iar comisia de specialiști analizează digital fiecare documentație aflată pe platforma. Ședințele de avizare se realizează online, astfel încât activitatea direcției să se poată desfășura și pe perioada carantinei.
La Inspectoratul Regional în Construcții București Ilfov, Inspector Șef Regional, doamna Carmen Ionescu a precizat că documentațiile se pot preda prin curier sau prin poștă, iar diversele cereri, petiții, solicitări de adeverințe pot fi trimise prin email bucuresti-ilfov@isc.gov.ro . Programul pentru depunerea documentațiilor, la sediul IRCBI, este între orele 9:00 – 12:00, spațiul fiind astfel amenajat și organizat încât să se respecte măsurile impuse de carantină. Documentațiile primite pe email vor primi număr de înregistrare, ce va fi trimis tot prin email solicitantului. Solicitantul va fi înștiințat la momentul soluționării sau poate contacta instituția la numărul de telefon afișat pe site. Documentația de acord nu poate fi deocamdată încărcată pe site sau transmisă prin email.
La DSP-MB, Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București, în condițiile restrângerii activității cu publicul din cauza pericolului răspândirii noului coronavirus, documentele pentru emiterea avizelor și autorizațiilor sanitare de funcționare pot fi transmite online pe adresa de e-mail avize@dsp.ro sau pot fi depuse prin curier sau poștă.
În cazul ANPM, Agenției Naționale pentru Protecția Mediului București (www.anpm.ro), este anunțat că sunt suspendate toate relațiile cu publicul pe perioada stării de urgență, iar depunerea fizică a documentelor sau ridicarea documentelor se face fie prin curier, fie prin poștă, e-mail sau fax.
La ISU București, în timpul carantinei depunerea documentațiilor se face online. În acest sens a fost implementată o platformă pe care se pot preda documentații semnate cu semnătură electronică. Materialele pot fi depuse în două moduri: documentațiile sunt scanate, purtând semnăturile și ștampilele proiectanților, dar la final, întreg materialul este semnat electronic de către beneficiar; toate materialele și documentele sunt semnate electronic de fiecare factor implicat în elaborarea lor, alături de beneficiar sau investitor. Pe prima pagină a site-ului ISU, la punctul Avizare-Autorizare, pot fi găsite toate informațiile legate de procedura de depunere online. https://isubif.ro/local/ > https://drive.isubif.ro/
Majoritatea instituțiilor și instanțelor de avizare, cu care am dialogat, ne-au specificat faptul că multe documentații depuse spre avizare au probleme fiindcă nu respectă cerințele de redactare, terminologia impusă de lege sau sunt incomplete.
Aproximativ 60% din aceste documentații sunt într-unul din aceste cazuri.
Paradoxal, situația dramatică generată de carantină obligă în mod pozitiv instituțiile, organizațiile și administrația să implementeze mediul digital.
În același timp cadrul legislativ persistă în ambiguitățile arhi-cunoscute, astfel încât, invitația noastră și în același timp, apelul făcut de aceste instituții, este de a realiza acțiuni comune, pentru a veni în sprijinul atât al administrației, cât și al mediului de proiectare, de construcții antreprenorial și civic. Pozitiv este faptul că deja anumite acțiuni au fost inițiate, urmând că în acest an să începem implementarea lor.
DCMB primeste documente prin posta sau curier numai cu confirmare de expediere. Acest serviciu este suspendat de firmele de curierat pentru a limita interactiunea umana. La telefon nu se raspunde, iar program de lucru este un mister.
De asemenea, DCMB nu raspunde la e-mail-uri nici macar pentru adrese, fara documentatii tehnice, desi sunt obligati de lege sa o faca (OG 27/2002).
In fine, site-ul lor nu apare in cautarile Google nici in primele 10 pagini, nefiind optimizat. Poate fi accesat doar la pont. Firma care isi asuma meritele pentru acel site, nu a auzit de SEO.