Oferte locuri de munca top

Dezvoltarea pieței de e-commerce crește cererea pentru spațiile de depozitare

Costel Alecu, Managing Partner Romtor – Real Estate

Dezvoltarea accelerată a magazinelor online a favorizat o evoluție și o cerere importantă a spațiilor pentru depozitare în România, dezvoltându-se noi parcuri logistice, care au luat amploare în ultimii ani și care oferă spații la standarde internaționale.

Factorul important ce a determinat creșterea cererii pentru spațiile de depozitare este dezvoltarea comerțului online, datorită creșterii consumului și tendinței mondiale de expansiune a acestui tip de comerț.

Un magazin online trebuie să aibă un spațiu pentru depozitare de când intră pe piață, deoarece, dacă nu există un stoc de marfă nu se poate livra produsul clientului într-un timp scurt, ceea ce determină o experiență neplăcută în relația cu magazinul online.Atât segmentul de online, cât și cel de retail se orientează către depozitele noi, care respectă standardele internaționale, respectiv înălțimi de cel puțin 10 metri și dimensiuni mari, ceea ce poate favoriza crearea unor fluxuri automatizate, rampe de încărcare – descărcare, facilități la standarde înalte din punct de vedere a securității la incendii și spații de birouri moderne.

În prezent, oferta de spații logistice noi este limitată, datorită faptului că spațiile noi au un grad de ocupare foarte mare, 95% dintre acestea fiind ocupate, fapt ce determină o creștere a tarifului pe închiriere. Dezvoltatorii preferă să construiască spații în funcție de cererile venite din piață, pe baza unui contract de preînchiriere, în urma căruia aceștia demarează construcția, cu livrarea spațiului în 6-8 luni, decât să construiască speculativ. Se observă o tendință în care spațiile logistice migrează în afara zonei de centură a Bucureștiului sau în alte orașe din țară. Iar din cauza restricțiilor de mediu, de trafic și a prețului foarte mare al terenurilor, nu vor mai putea fi construite în interiorul orașelor.

Există un interes destul de mare pentru spațiile noi, cu facilități foarte bune, ceea ce pentru noi s-a concretizat în contracte importante, semnate la începutul anului. Numai că spațiile noi, nu sunt disponibile imediat, au termen de livrare între 6-8 luni, urmând să fie livrate la finalul acestui an sau în primul trimestru din 2019. În ceea ce privește spațiile pentru retaileri, în 2018 am observat o stagnare, din cauza faptului că procesul de livrare a acestor spații nu a fost cel dorit de retaileri. În perioada următoare, ne așteptăm la o scădere a consumului, iar spațiile pentru depozitare să nu se mai extindă în același ritm ca până acum, a spus Costel Alecu, Managing Partner Romtor – Real Estate.

În 2018, s-a remarcat o tendință spre cumpărarea și construirea spațiului pentru depozitare de către magazinele online locale, cu o vechime de 10-15 ani pe piață, care au o strategie de expansiune, pentru că astfel își pot reduce costurile de exploatare. Însă, cererea pentru închiriere rămâne, în continuare, pe primul loc.

Mai mult de 40% dintre magazinele online românești au și o prezență fizică, pentru extinderea experienței acestuia și în offline, pentru o interacțiune cu consumatorul final mult mai umană, dar și pentru un rol funcțional. Dacă magazinul online deține produse nișate, unde clientul trebuie să le testeze, să primească consiliere în vederea achiziționării unui produs sau chiar destinat service-ului, o extensie a magazinului online în mediul offline este esențială.

„Spre exemplu, noi am închiriat un spațiu  celor de la Zăganu, într-o zonă ultra-centrală, care a venit ca o extindere firească a experienței brandului și în mediul fizic, unde clienții lor pot testa și experimenta sortimentele de bere artizanală. Identificarea spațiului nu a durat foarte mult, în schimb, negocierea condițiilor contractuale au durat 2-3 luni, până la finalizarea tranzacției, iar pănâ la inaugurarea locației aproximativ 4-5 luni, din cauza timpului de autorizare și amenajării complexe. Astăzi, locația se bucură de un real succes, și ne mândrim că am contribuit la consolidarea renumelui brandului”, a spus Costel Alecu, Managing Partner, Romtor – Real Estate.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.7/oct 2018

01

Sus