Urare Craciun 2024

Proiect ambitios pentru dezvoltarea Portului Constanta

Infrastructura feroviară din portul Constanţa urmează să fie modernizată în cadrul unui ambițios proiect, cu o valoare totală estimată la aproximativ 234 milioane de euro, fără TVA, conform unui plan strategic ce vizează dezvoltarea infrastructurii de transport în următorii patru ani.

Potrivit acestuia, până la sfârşitul anului 2019 CFR SA va coordona elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare, care va lua în considerare soluţii de asigurare a cerinţelor tehnice în conformitate cu legislația europeană. Mai exact: încărcarea pe osie 22,5 t, posibilitatea de operare a trenurilor de marfă cu o lungime de 740 m şi o viteză tehnică de cel puţin 100 km/h.

Acest demers este necesar din cauză că infrastructura este învechită şi nepotrivită contextului actual.

Finanţarea studiului va fi asigurată prin Acordul de finanţare semnat în data de 26 octombrie 2017 pentru Acţiunea „Studiul de fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa” între Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA şi Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA).

Valoarea totală a acţiunii este de 2.797.611 euro. Valoarea co-finanţării de 85% din costurile eligibile ale acţiunii, reprezentând finanţarea acordată de Comisia Europeană, este de 2.377.969 euro. Bugetul de stat va finanţa restul de 15% din costurile eligibile ale acţiunii şi TVA. Acţiunea este prevăzută să se desfășoare în perioada 01.11.2017 – 31.12.2019.

Obiectivele specifice ale acţiunii propuse sunt:

* analizarea stării actuale a infrastructurii feroviare din portul Constanţa, în vederea identificării blocajelor şi a altor deficienţe care afectează circulaţia trenurilor de marfă pe traseul proiectului global şi a desfăşurării activităţilor specifice din port;

* identificarea unei alternative optime de modernizare a infrastructurii feroviare din portul Constanţa;

* elaborarea unui studiu de fezabilitate, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare, cu scopul de a determina soluţia optimă de investiţii pentru modernizarea parametrilor tehnici ai infrastructurii feroviare din portul Constanta;

* selectarea variantei optime şi elaborarea documentaţiei necesare pentru următoarele etape de implementare a proiectului: proiect tehnic, detalii de execuţie si lucrări.

Modernizarea liniilor de cale ferată din portul Constanţa va mări capacitatea de deservire a fluxului de marfă provenit din port, contribuind atât la dezvoltarea transportului multimodal din România, cât şi la creşterea volumelor de trafic de marfă derulate pe infrastructura feroviară.

Prima etapă a proiectului se va desfăşura în perioada 2018-2019 şi va consta din elaborarea „Studiului de fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa”.

Pe baza rezultatelor şi soluţiei recomandate de acest studiu, în perioada 2020-2022 se vor realiza lucrările de proiectare necesare şi se vor demara lucrările de modernizare.

Costul elaborării studiului de fezabilitate este de 3,31 milioane euro, inclusiv TVA.

Constanţa este cel mai mare port din România, reprezentând punctul terminus al coridorului Rin-Dunăre al reţelei centrale TEN-T. Proiectul global „Frontiera Româno/Ungară-Curtici-Arad-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa” a fost inclus ca prioritate în Master Planul General de Transport al României, în vederea finalizării lucrărilor de modernizare şi aducerea secţiunii feroviare la parametrii de interoperabilitate.

Majoritatea secţiunilor proiectului global, din care acţiunea propusă face parte, sunt în prezent finanţate sau planificate pentru finanţare, fie în cadrul CEF, fie prin programe operaţionale. Pentru asigurarea unei legături feroviare eficiente între port şi restul coridorului este necesară modernizarea conexiunii feroviare cu Portul Constanţa pentru a putea prelua volume sporite de trafic feroviar de marfă.

Potrivit Master Planului General de Transport al României, portul Constaţa este cel mai mare port din flancul estic al Uniunii Europene, acomodând şi cel mai mare terminal de containere. Cota modală a transportului feroviar de containere ce ies din port fiind de 41%. Zona de influenţă a portului Constanţa poate fi extinsă către Europa Centrală prin asigurarea unei conexiuni feroviare eficiente cu portul, care să atragă fluxuri de mărfuri mai mari.

 

Descărcați aici prezentarea completă:

 

 

 

 

 

 

Citiți și:

Un proiect rezidential va fi construit intr-un oras din Moldova

Proiect pentru modernizarea a 12 km de drum

Linii de tramvai si strazi modernizate cu circa 18 mil euro

 

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr.5/iul-aug 2018

coperta-ac5

Sus