Solplanet x AeroFix

Mai putine malluri in constructie, mai multe extinderi

Una dintre tendințele privind evoluția pieței de retail în anul 2018 privește majorarea ponderii spațiului pe care zona de food court îl ocupă într-un centru comercial. Astfel, spațiile destinate comercializării și consumării preparatelor alimentare au ajuns să ocupe o suprafață mult mai mare față de anii precedenți.

Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania, a declarat că o tendință importantă pe care a remarcat-o este scăderea numărului de noi centre comerciale aflate în construcție și creșterea numărului proiectelor de extindere sau reamenajare. Un alt trend major este și schimbarea tipului de expunere a chiriașilor. Zonele de food court și cele destinate relaxării devin punctele de atracție. Astfel, în afară de diversificarea și mărirea food court-ului, asistăm și la apariția a tot mai multor spații destinate experiențelor de realitate virtuală, jocurilor de aventură de tip escape rooms, diferitelor sporturi cum sunt: cățărările, săriturile pe trambuline, surfingulși scufundările”,

În ultima perioadă s-a remarcat și o schimbare în ceea ce privește utilizarea spațiilor de către magazine. Acestea își măresc suprafața destinată unei singure unități, în detrimentul deschiderii de noi magazine în alte centre comerciale. Spațiile sunt folosite atât pentru vânzare, cât și pentru expunere, în vederea sprijinirii componentei de comerț online. Creșterea accelerată a achizițiilor online este astfel susținută și integrată în activitatea offline.

“Magazinele devin din ce în ce mai mari, funcționând atât ca spațiu de vânzare, cât și ca showroom pentru susținerea comerțului online. În acest mod, componenta online și offline se sprijină reciproc în economia unui centru comercial, determinând nevoia de spații mai mari, deci de extinderi și reamenajări. Această tendință este firească în era tehnologiei, a aplicațiilor mobile prin care poți beneficia de cabine virtuale de probă, în care poți face cumpărături 24/7 și poți fi informat în timp real în legătură cu noile colecții, produse etc.”, a adăugat Carmen Ravon.

Stocul de spații moderne de retail este în prezent la circa 3,5 milioane mp, dintre care aproximativ 1,1 milioane mp se află în București. În 2018 și 2019 sunt programate pentru livrare, în București și în țară, 16 proiecte de retail, care vor însuma o suprafață de circa 302.100 mp, conform reprezentanților CBRE.

În prezent, la nivel național sunt în dezvoltare 11 noi proiecte de spații de retail, cu date de finalizare în 2018 și 2019:

* Patru proiecte dezvoltate de NEPI, care totalizează 74.100 mp suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Satu Mare, Sibiu, Târgu Mureș și Vaslui;

* Patru proiecte dezvoltate de Prime Kapital care însumează 59.600 mp  suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Roman, Focșani, Slobozia, Balotești;

* Un proiect dezvoltat de AFI Europe în Brașov, cu o suprafață închiriabilă de 45.000 mp;

* Un proiect dezvoltat de Element Development în Bistrița, cu o suprafață închiriabilă de 15.000 mp, deja finalizat;

* Un proiect cu o suprafață închiriabilă de 8.800 mp, dezvoltat la Mioveni de Mitiska REIM.

În ceea ce privește extinderile, în 2018 și în 2019 sunt programate următoarele livrări, în cinci proiecte:

* 47.000 mp dezvoltați de Iulius Mall în Timișoara, în cadrul Openville;

* 22.100 mp dezvoltați de Catinvest în Craiova, în Electroputere Parc;

* 16.5000 mp dezvoltați de Nova Imobiliare în București, în Colosseum Retail Park;

* 6.000 mp dezvoltați de Prodplast Imobiliare în București, în Veranda Shop&Stay;

* 8.000 mp dezvoltați de NEPI în Ploiești, în Ploiesti Shopping City.

 

Citiți și:

Un investitor turc va construi spatii de birouri in Mamaia

Vor fi refacute mai multe sectoare de drum de pe raza a doua judete

Doua proiecte rezidentiale in pregatire in nordul Bucurestiului

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 4/ iunie 2018

Sus