Ministerul Transporturilor va putea prelua în administrare de la Administrația Națională Apele Române bunurile aflate în domeniul public al statului, care fac obiectul lucrărilor noi de infrastructură de transport de inters național, potrivit unui proiect de Ordonanță de Guvern, aflat pe circuitul de avizare.
Măsura se aplică și lucrărilor de modernizare, reabilitare, consolidare, întreținere și reparare a celor existente pe diguri, baraje și în zona altor lucrări de apărare în domeniul gospodăririi apelor. Totuși, la finalizarea lucrărilor, bunurile imobile se vor întoarce la actualul administrator.
Actul normativ precizează că, pentru realizarea lucrărilor de infrastructură este necesară efectuarea unei expertize tehnice, la solicitarea investitorului, care să certifice exploatarea în siguranță a bunurilor. Metodologia acestei proceduri va fi aprobată prin Ordin comun al ministrului Transporturilor și al ministrului Apelor și Pădurilor.
Astfel, bunurile imobile care fac obiectul trecerii, cu titlu gratuit, vor fi stabilite prin Hotărâre a Guvernului, la cererea beneficiarilor de proiecte. Dreptul de administrare cu privire la bunul, de natura infrastructurii rutiere sau feroviare, nou rezultat sau asupra căruia s-au efectuat lucrări de reabilitări, reparații, consolidări aparține instituțiilor sau companiilor de interes național cărora actele normative le conferă competență de administrare.
În plus, noua Ordonanță mai menționează că lucrările de traversare și subtraversare, precum și lucrările de artă pe cursurile de apă sunt de utilitate publică. Execuția și întreținerea investițiilor efectuate pentru aceste lucrări se execută din fonduri publice sau din fonduri europene. Cu toate acestea, schimbarea destinației imobilelor este interzisă.
Ba mai mult, odată intrată în vigoare, Ordonanța se va aplica și proiectelor de infrastructură de transport de interes național aflate în implementare, pentru care au fost inițiate procedurile de achiziție publică.
În lipsa măsurilor propuse, Guvernul consideră că s-ar produce o serie de consecințe imediate, dintre care amintesc:
* penalizări și majorări de întârziere pentru bugetul de stat ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale încheiate cu executanții de lucrări;
* blocaje și întârzieri în implementarea proiectelor de infrastructură având consecințe imediate asupra nerespectării graficelor de execuție lucrări;
* pierderea unor sume de bani din bugetul UE alocate pentru sectorul de transport.
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia iul-aug 2017 (click aici)
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!