Actele autorităților administrației publice locale, care au fost aprobate sau emise fără a fi fundamentate, semnate, contrasemnate sau avizate din punct de vedere tehnic sau al legalității, produc efecte juridice depline, potrivit Legii nr. 140/23 iunie 2017.
Asta ar însemna că deciziile primarului sau ale Consiliilor locale și județene nu mai au nevoie de avizele secretarului, arhitectului șef sau al directorului de investiții. Mai exact, proiectele de Hotărâre vor putea fi adoptate de către edili, fără note de fundamentare și fără avize tehnice sau de legalitate, cum se proceda până în prezent.
Totuși, legea precizează că, în cazul în care deciziile luate de autorități produc consecințe vătămătoare, răspunderea juridică îi aparține exclusiv semnatarului.
Același act normativ menționează că doar autoritățile deliberative, în speță primarul și cele două tipuri de Consilii, pot aprecia necesitatea și oportunitatea hotărârilor pe care le iau și nu pot face obiectul controlului altor autorități. În plus, întocmirea rapoartelor prevăzute de lege, contrasemnarea sau avizarea pentru legalitate și semnarea notelor de fundamentare angajează răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz, a semnatarilor, dacă legea este încălcată, în raport cu atribuțiile specifice.
Nu în ultimul rând, Legea nr. 140 din 2017 mai menționează că refuzul funcționarilor publici și al personalului contractual din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului județean de a semna, respectiv de a contrasemna ori a aviza actul administrativ, precum și eventualele obiecții cu privire la legalitate se fac în scris, în termen de trei zile lucrătoare de la data primirii actului, și se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop. Persoanele care refuză să semneze, să contrasemneze, să avizeze sau care prezintă obiecții cu privire la legalitate, fără acoperire susținută de temeiuri juridice, răspund administrativ, civil sau penal, după caz.
În legislatura anterioară, înainte de a deveni Lege, proiectul de act normativ a fost inițiat de 4 senatori și 24 de deputați PNL, și câte un deputat de la ALDE și UNPR. Dacă pe 5 septembrie era adoptată de deputați, opt luni mai târziu, pe 15 mai 2017, legea primea vot favorabil și din partea senatorilor. Cu toate acestea, forma inițiatorului, care coincide cu versiunea adoptată de deputați, cuprindea doar două paragrafe și nu menționa aspectul referitor la efectele deciziilor nefundamentate și neavizate, față de cele aproximativ șapte paragrafe din versiunea amendată de senatori, care a fost și promulgată.
„Primarul, președintele Consiliului Județean, prin semnarea actului juridic emis de către Primărie sau de către Consiliul Județean, atestă faptul că a fost respectat circuitul documentelor în unitatea administrativ-teritorială pe care o conduc și că sunt toate semnăturile tuturor celor responsabili în domeniul, conform cu prevederile legale în vigoare”, afirmau inițiatorii proiectului de Lege.
Guvernul Cioloș anunța, pe 26 iulie 2016, că nu susține proiectul de act normativ și, în consecință, a emis un punct de vedere negativ.
Președintele Iohannis a emis decret de promulgare, astfel că proiectul de act normativ a devenit Legea nr. 140 din 2017.
Descarcă aici Legea
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia iunie 2017 (click aici)
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!