Infrastuctura de navigaţie a canalului Bega ar putea fi refăcută în urma implementării unui proiect cu fonduri europene în actuala perioadă de finanţare.
Proiectul presupune derularea unor lucrări atât la nodul hidrografic Sînmihaiul Român cât și la nodurile hidrografice de la Klek și Srpski Itebej în Serbia.
Proiectul “Repararea infrastructurii navigabile a Canalului Bega” ar putea fi implementat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră INTERREG IPA CBC România – Republica Serbia, Axa prioritară 3: Mobilitate si accesibilitate sustenabilă, Prioritatea de investiții 3.1 Infrastructuri și servicii pentru mobilitate și transport.
Bugetul total al proiectului se ridică la aproape 14 milioane de euro care vor proveni în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile. Contribuţia autorităţilor române se ridică la 2% din valoarea investiţiei. Partea română va derula un proiect în valoare de 6,9 milioane de euro, în timp ce partea sârbă va coordona lucrările pentru o investiţie de 6,6 milioane de euro.
Canalul Bega este una dintre legăturile tradiționale dintre comunităţile româneşti şi sârbe, cu o lungime totală de 116 km, 44 km pe teritoriul României şi 72 km pe teritoriul Republicii Sârbe.
În acest moment utilizarea canalului pentru scopuri de navigaţie sau turistice tansfrontaliere nu este posibilă având două cauze principale: ecluza de la Sânmihaiu Roman nu este funcţională și nu există un punct de trecere a frontierei între România și Serbia pe canalul Bega.