Pachetul de legi care conține reglementari în materia achizitiilor publice, a concesiunilor de lucrări și servicii, dar și căi de atac în aceste materii va schimba regulile jocului în materie de atribuire a contractelor și lucrarilor de utilitate publică.
Legea privind achizițiile publice permite ofertanților să depună inițial un document unic european în format electronic (DEAU). Numai ofertantului clasat pe primul loc îi vor fi solicitate documentele care atestă îndeplinirea cerințelor cuprinse în documentele achiziției.
Ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic va primi contractul. Identificarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic se face folosind criteriul prețul cel mai scăzut sau costul cel mai scăzut care are la bază costurile pe durata de viață a obiectului achiziției publice sau criteriului cel mai bun raport calitate preț care are la bază aspecte calitative, de mediu și sociale. Autoritățile contractante sunt încurajate astfel să ia în considerare și alte criterii, nu doar prețul.
Proiectul de lege incurajeaza împărțirea pe loturi a contractelor de achiziție publica, în scopul încurajării participării cât mai vaste a întreprinderilor mici și mijlocii la procedurile publice de atribuire. Numărul de loturi atribuite unui singur ofertant poate fi limitat astfel încât mai multe contracte mai mici să fie date mai multor ofertanți, în locul unui contract mai mare atribuit unui singur ofertant.
Proiectul de lege, aflat în dezbatere la Senat, reglementează achizițiile publice și transpune Diectiva Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014. Odată intrată în vigoare, legea va modifica duratele minime ale procedurilor, care vor fi mai scurte decât cele din legislația actuală, dar și pragurile stabilite în lei: 22.908.118 lei pentru contractele de achiziție publică de lucrări, 591.918 lei pentru contractele de achiziție publică de produse și servicii și 3.312.975 lei pentru contractele de achiziție publica care au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice. Contractele cu valori mai mici decât cele prevăzute vor fi atribuite prin proceduri simplificate, care presupun termene mai scurte și și formalitati procedurale reduse.
Contractele cu valori mai mari decât minimele prevăzute de lege vor putea fi atribuite prin licitatie deschisă sau restransă, negociere competitivă, dialog competitiv, parteneriat pentru inovare, negociere fără publicitate prealabilă și concurs de soluție. Este prevazută și o procedură specială pentru atribuirea contractelor de servicii sociale.
Odată cu intrarea în vigoare a noului proiect legislativ, autoritatea contractanta va putea achiziționa direct produse sau servicii, dacă valoarea estimata a achizitiei, fără TVA, este mai mică de 66.259,5 lei, respectiv lucrări dacă valoarea achiziției, fără TVA, este mai mică de 265.038 lei. Pragurile vor putea fi revizuite, iar în lege este detaliată și modalitatea de calcul a valorii unui contract.
ATENȚIE Cazurile de excludere reglementate de Directiva 24/2014 a Parlamentului European și Consiliului ca fiind facultative devin obligatorii. Astfel autoritatea contractanta are obligatia de a exclude operatorii condamnați prin hotarari judecatoresti definitive, pe cei care nu și-au plătit impozitele, pe cei aflati în isolventa sau în alte cazuri de incompatibilitate preavzute de lege.
Noile prevederi legislative încurajează autoritățile contractante să negocieze cu operatorii termenii contractuali și să folosească achizițiile centralizate care simplifică procesul de atribuire și reduc costurile de tranzacționare.
Este prevazuta și posibilitatea utilizării unor liste oficiale de operatori economici agreați în scopul participării la procedurile de atribuire, dar și posibilitatea autorității contractante de a efectua plăți părților din contract efectuate de subcontractanții propuși în ofertă, pentru servicii, produse sau lucrări furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant și subcontractant, la solicitarea subcontractanților propuși. Subontractanții propuși pot fi înlocuiți dacă există vreun motiv de excludere.
Proiectul de lege mai prevede că un contract de achiziție publică poate fi modificat pe durata executării acestuia, fără organizarea uor proceduri de atribuire. Legea enumeră și condițiile în care modificarea unui contract poate fi considerată substanțială și cazurile în care autoritățile contractante pot denunța un contract de achiziție publică
Noua lege a achizițiilor publice ar trebui să crească incluziunea socială, obiectiv asumat de România în fața Comisiei Europene încă din 2010. În prezent, atribuirea cntractelor de achiziție publică este reglementată în principal de Legea 337/2006 și în subsidiar de ordine ale Autorității Naționale pentru reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice. Toate reglementările în domeniu suferă modificări frecvente, lipsind astfel domeniul achizițiilor publice de predictibilitate și stabilitate.
Lege privind concesiune de lucrări și concesiunile de servicii
Proiectul de lege transpune Directiva 23 din februarie 2014 a Parlamentului European și a Consiliului și prevede reglemetari pentru procedurile de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări și de concesiune de servicii a caror valoare depășește 22.908.118 lei.
Criteriul unic de atribuire a contractelor de concesiuni de lucrări și servicii este oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
Proiectul de lege prevede expres faptul ca un contract de concesiune presupune transferul către concesionar a unei părți semnificative a riscului de exploatare a lucrarilor sau serviciilor concesionate.
Studiul de fundamentare este obligatoriu în cazul unui proiect pe termen lung în care operatorul economic implicat în diverse faze va suporta riscuri suportate în mod normal de autoritatea contractanta . În plus, operatorul economic poate contribui la finantarea proiectului. În cazul în care în urma studiului de fundamentare autoritatea contractanta constata ca riscul de operare nu va fi transferat operatorului economic, contractul va fi considerat contract de achiziție publica sau contract sectorial, după caz.
În ceea ce privește concesiunile cu o durata mai mare de cinci ani, durata maxima a concesiunii nu poate depasi timpul estimat în mod rezonabil necesar concesionarului pentru a obtine un venit minim care sa permita recuperarea costurilor investitiilor initiale, a costurilor efectuate cu executarea contractului și a unui profit rezonabil.
Valoarea unei concesiuni se raportează la cifra de afaceri a concesionarului, generata pe perioada contractului, fără TVA.
Conform noului proiect legislativ, lucrarile pot fi atribuite folosind licitatia deschisă, în cadrul careia se poate organiza o etapa de negociere și dialogul competitiv. Indiferent de procedura aleasa, criteriile de atribuire și cerintele minime nu se modifica în cursul negocierilor.
Autoritatea contractanta poate renunța unilateral la contractul de concesiune, în perioada de valabilitate a lui, dacă acesta a fost atribuit concesionarului cu incalcarea unei legi constatate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene sau în cazul în care exista un motiv de excludere a concesionarului.Printre motivele de excludere se număra neplata taxelor și impozitelor de către operatorul economic sau dacă acesta a fost condamnat printr-o hotărâre definitiva a unei instante judecatoresti. Intreprinderile publice și societatile private pot aplica aceleași motive de excludere.
Legea statueaza obligatia autoritatilor contractante sau entitatilor contractante de a efectua plati corespunzatoare partii/ partilor din contract indeplinite de subcontractanti. Acest lucru se va face însă doar la solicitarea subcontractantilor respectivi.
Posibilitatea de a inlocui subcontractantii propusi, în cazul în care autoritatea sau entitatea contractanta constata vreun caz de excludere.
Conditiile în care un contract de concesiune poate fi modificat pe durata executarii acestuia, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire.
Cazurile care duc la denuntarea unilaterala a unui contract de concesiune de lucrări sau de servicii.
Legea privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică și a contractelor de concesiune și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor
În cazul unei asocieri de operatori economici care depun o ofertă comună, este recunoscut dreptul oricărui membru de a depune contestație.
Notificarea autorității contractante cu privire la eventualele nereguli, inainte de a depune contestație la CNSC este obligatorie. Dacă nu notifică autoritatea, operatorii economici nu pot sesiza nici instanța, nici CNSC. EXCEPTIE pentru evitrea unor notificari prealabile succesive, de către operatorii economici care se consideră vătămați de eventualele măsuri de remediere adoptate de autoritatea contractantă urmare a unei notificări prealabile. Ei se pot adresa direct Consiliului sau instanței cu o contestație.
Formularea unei notificări prealabile suspendă încheierea contractului, sub sancțiunea nulității absolute contractului de concesiune.
Procedura notificării autorității nu va presupune niciun fel de costuri sau garanții suplimentare pe care ar trebui să le suporte operatorul economic.
Contestația la CNSC este gratuită. Oricine poate formula una doar dacă dovedește că a notificat prealabil autoritatea contractantă. Cei nemulțumiți de hotărârea Consiliului o pot ataca la Curtea de Apel unde va fi judecată de complete specializate în materia achizițiilor publice, iar autoritatea contractantă poate suspenda procedura de atribuire pana la comuncarea hotararii de către instanță. Dacă nemulțumitul solicită suspedarea, acesta trebuie să depună o cauțiune de 2% din valoarea contractului, în limitele prevăzute de lege.
O schimbare importantă propusă de proiectul normativ constă în faptul că orice persoană interesată poate solicita instanței anularea contractului de achiziție publică sau concesiune încheiat fără respectarea condițiilor legale. În plus, toți cei interesați pot cere repunerea în situația anterioară și implicit reluarea licitației.