Tronsoanele de autostradă ce tranzitează regiunea Sud-Vest Oltenia: Craiova – Piteşti şi Craiova – Lugoj trebuie introduse pe lista de priorităţi a Master Planului de Transport 2014-2020, solicită Agenţia pentru Dezvoltare Regională SV Oltenia.
În prezent legătura dintre regiunea Sud-Vest Oltenia şi celelalte oraşe importante este făcută doar prin drumuri naţionale cu o calitate precară a infrastructurii.
ADR Oltenia a înaintat încă din 2005 un document de poziţie pentru a susţine finanţarea unei autostrăzi sau a unui drum expres pe ruta Craiova-Piteşti.
Potrivit Master Planului General de Transport al României pentru perioada 2014-2020, proiectele majore de infrastructură rutieră din regiunea Sud-Vest Oltenia nu au fost incluse în lista proiectelor prioritare.
Pentru această regiune este prevăzută construirea autostrăzii Craiova – Piteşti, 124 km – pe locul 8 în topul priorităţilor şi cu termen de realizare 2020, în parteneriat public-privat.
De asemenea, este prevăzută realizarea a două drumuri expres Valahia Expres (Bucureşti-Alexandria-Craiova) şi Danubius Expres (Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj), cu termen de finalizare 2030-2032.
Marilena Bogheanu, director ADR SV Oltenia, a declarat: “Forma actuală a MPGT România nu respectă principiile politicii de coeziune întrucât segmentele rutiere ce tranzitează regiunea Sud-Vest Oltenia menţionate mai sus, sunt propuse pentru realizare fie din surse incerte, în situaţia autostrăzii Craiova Piteşti, fie exced Cadrul Financiar Multianual 2014-2020. Menţionăm că aceste trasee sunt incluse în reţeaua TEN-T Core şi, deşi înţelegem nevoia de prioritizare a investiţiilor, nu poate fi acceptat ca, pentru o întreagă regiune, care se confruntă cu deficienţe importante de infrastructură, să nu fie prevăzută nicio alocare financiară din fonduri europene sau naţionale, pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, în perioada 2014-2020.”
Lista de proiecte ce urmează a fi finanţate în perioada 2014-2020 în cadrul MPGT cuprinde 12 proiecte, din care doar cinci aparţin reţelei centrale, celelalte şapte aparţinând reţelei globale.
În ultima versiune a Master Planului General de Transporturi al României nu este prevăzută nicio autostradă care să facă legătura între Oltenia şi Europa de Vest până în anul 2030.
„În situaţia în care principalul document ce statuează investiţiile în domeniul infrastructurii de transport – MPGT va fi aprobat în această variantă, ocolind zona de Sud-Est a României, Oltenia va rămâne izolată pentru o perioadă îndelungată de timp, ceea ce va conduce la creşterea gradului de sărăciei al regiunii şi la adâncirea decalajelor de dezvoltare faţă de celelalte regiuni ale Europei.”, încheie Marilena Bogheanu.