Oferte locuri de munca top

Guvernul a aprobat Masterplanul de Transport

DSCF1403Guvernul a aprobat în şedinţa din această săptămână Masterplanul General de Transport suplimentând bugetul proiectelor incluse cu 7 miliarde de euro.

“(…)se adaugă prin hotărârea de astăzi încă un plafon suplimentar de 7 miliarde de euro pe care Guvernul României le-a aprobat azi, pentru care Ministerul Finanţelor se va ocupa să găsească cadrul fiscal, adică spaţiul în interiorul actualului regim fiscal în 2014 – 2020, bani care vor proveni din împrumuturi, BERD, BEI şi alte resurse financiare şi, de asemenea, din acciza pe carburanţi, partea din această acciză pe care o vom stabili împreună în Guvern va intra direct în finanţarea Masterplanului general de transport a României”, a declarat Ministrul Transporturilor Ioan Rus, la finalul şedinţei de Guvern.

Printre proiectele prioritare incluse în planul de dezvoltare a transporturilor sunt incluse Culoarul IV Paneuropean cu autostrada Sibiu – Piteşti, calea ferată Nădlac-Braşov, Bucureşti -Constanţa, Port Constanţa, cele şapte aeroporturi internaţionale (Constanţa, Otopeni, Băneasa, Craiova, Iaşi, Cluj, Timişoara). Pe partea de naval se va lucra la navigabilitatea Dunării  pe tot parcursul anului.

Valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 mld de euro. MPGT includ proiecte de investiții în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval și multimodal.

În ceea ce privește strategia de implementare a proiectelor, Guvernul României a aprobat ieri lista proiectelor prioritizate în conformitate cu metodologia stabilită de Comisia Europeană. Aceasta înseamnă că pentru fiecare proiect de infrastructură de transport a fost analizată sustenabilitatea economică, fiind luat în calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeană, precum și apartenența proiectelor la rețeaua de transport transeuropeană TEN-T. Astfel, pentru fiecare proiect în parte a fost întocmit un punctaj, în funcție de cele două criterii menționate. A rezultat lista de proiecte de infrastructură care au prioritate la finanțare din fonduri structurale și din bugetul de stat.

România intră astfel într-o nouă etapă/filosofie de realizare a investițiilor în infrastructură, acordând prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanță economică, criteriilor de conectivitate, dar și obiectivelor de investiții urmărite de Uniunea Europeană pe teritoriul României.

Spre exemplu, în sectorul rutier, Guvernului României consideră a fi prioritare în ceea ce privește dezvoltarea rețelei de autostrăzi proiecte de investiții precum: Sibiu-Pitești, Sibiu-Brașov, Brașov-Bacău, Târgu Neamț- Pașcani – Iași – Ungheni, Brașov – Comarnic(PPP), Pitești – Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcău – Borș, cu o valoare totală estimată la aproximativ 9,642 mld eur. Aceasta înseamnă construcția a 1094,80 km de autostradă, cu un cost estimat de 8,8 mil euro/km, ținând cont de faptul că 118 km din lungimea acestor autostrăzi urmează să fei construite în zona de munte.

Proiectele de infrastructură de transport rutier sunt incluse la finanțare în funcție de punctajul obținut, ciclul de implementare a proiectelor și sursele de finanțare disponibile. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate două categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaborează în 2 ani, iar execuția lucrărilor are loc în 4 ani; respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaborează într-un an și execuția lucrărilor are loc în 3 ani.
În ceea ce privește strategia de finanțare a Master Planului General de Transport, suma disponibilă este de 2,7 miliarde de euro din Fondul de Coeziune (aici fiind inclusă și cofinanțarea de la bugetul de stat), respectiv 2,1 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională. Aceste sume sunt destinate sectorului rutier.
Suma totală pe care România o are la dispoziție, în perioada de programare 2014-2020 pentru cele 4 sectoare de transport (rutier, feroviar, naval, multimodal) este de 6,843 mld euro. La acestea se adaugă un plafon suplimentar de 7 mld euro pe care Guvernul României l-a aprobat astăzi, 25.02.2015, (care vor proveni din împrumuturi publice – IFI- și din acciza pe carburanți), în vederea asigurării surselor de finanțare necesare implementării proiectelor din sectorulrutier, cu prioritate pentru autostrăzi. Astfel, valoarea totală a finanțării pentru sectorul infrastructurii rutiere, în perioada de programare 2014-2020, este de 13,8 mld de euro.
Planul financiar al Master Planului General de Transport urmează să fie prezentat în ședințele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlament înainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeană.

Sus