Stocul de spatii de retail va creste de la 139 mp la 158 mp/1.000 de locuitori in urmatoarii doi ani. In perioada 2014 – 2016 vor fi livrati peste 350.000 mp, din care 194.000 mp doar in 2015, se arata intr-un studiu realizat de compania de consultanta imobiliara CBRE.
Dintre proiectele aflate in constructie, doar doua urmeaza a fi deschise pana la sfarsitul anului, amandoua parte a portofoliului NEPI: Vulcan Value Centre situat in Bucuresti si Targu Jiu Shopping City, insumand 52.000 mp.
Constructia a demarat si la proiecte de maxima importanta precum: Parklake si Mega Mall, amandoua situate in zona de Est a Bucurestiului, Ghencea Shopping Centre (dezvoltat de Immochan), tot in Bucuresti, prima faza a Coresi Shopping City in Brasov si Timisoara Shopping City. Dezvoltarea ar putea incepe si la alte proiecte noi, precum Victoria City, precum si expansiuni sau renovari ale unor scheme existente (cel mai notabil proiect e Carrefour). La finalizare, in 2016, toate aceste proiecte vor creste stocul de spatiu comercial modern la 3,15 milioane mp.
In ultimele 12 luni, unul dintre segmentele comerciale cu o activitate intensa a fost sectorul bricolaj (DIY). In acest domeniu s-au inregistrat miscari semnificative inca din 2013, moment in care Kingfisher a cumparat operatiunile Bricostore din Romania. A urmat achizitia Praktiker de catre un om de afaceri local. La inceputul anului Obi a anuntat inchiderea operatiunilor din Romania pana in septembrie 2014, in timp ce bauMax a vandut reteaua locala catre Leroy Merlin. Jucatorul local, Dedeman domina acest segment inca din 2010, inregistrand vanzari record de peste 600 milioane euro in 2013. In acest moment Dedeman are cea mai extinsa retea de magazine, cu 37 de unitati operationale si vor ajunge la 40 pana la sfarsitul anului. Aceste schimbari au intervenit pe fondul scaderii numarului de constructii rezidentiale si a puterii de cumparare. Pana in 2015, piata locala de bricolaj (DIY) se va transforma dintr-o piata foarte fragmentata, cu peste 10 jucatori, inspre o piata mai concentrata, cu 4 – 5 jucatori importanti.
Luiza Moraru, Head of Retail si Asset Services CBRE Romania a declarat: „Una din tendintele ce va fi inregistrata in urmatorii ani este legata de renovarea centrelor comerciale existente. In acest moment, in jur de 37% din stocul modern comercial este operational de mai mult de 6 ani, astfel centrele au nevoie de o repozitionare, fie printr-o renovare partiala sau totala, fie prin extinderi. Doar 15% din stocul modern a suferit astfel de modificari si doar 5% din stoc a trecut printr-o renovare completa”. In Bucuresti, Anchor Grup a anuntat planuri de modernizare importante pentru ambele sale centre: Plaza Romania si Bucuresti Mall. Recent lucrari de renovare au fost finalizate si la Iris Titan Bucuresti, acum un centru comercial de generatia a doua.