Nu mai puțin de 3.000 de operatori economici care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, precum şi transport de persoane prin servicii regulate, inclusiv transport public local de persoane, vor primi ajutor de la stat pentru plata carburanților. Acesta conform unui memorandum ce urmează să fie aprobat astăzi de către Guvern.
Pentru stoparea creșterii prețurilor aferente operațiunilor de transport rutier de mărfuri/persoane care determină majorarea costurilor și pentru alte produse și servicii, pentru preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor rutieri în efectuarea alimentării cu combustibil a mijloacelor de transport în alte state, Guvernul va acorda ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului pentru combustibil sub formă de grant.
Valoarea acestuia va fi de 50 bani pe litrul de combustibil achiziționat, dar nu mai mult de 400.000 euro per întreprindere.
Schema de ajutor va dura până la 31 decembrie 2022 pentru emiterea dispozițiilor de plată aferente deciziilor de aprobare a cererilor de compensare a creșterii prețului la combustibil.
Până la 31 iulie 2023 vor fi făcută plățile pentru ajutorul de stat.
Bugetul total maxim estimat al schemei este de 300 milioane lei, cu posibilitatea suplimentării.
Care este situația în prezent
Operatorii de transport rutier se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a
prețului la combustibili, costurile de operare crescând semnificativ, susține Guvernul. Firmele de transport rutier nu au posibilitatea absorbției creșterii costurilor de operare, presiunea prețului combustibilului aducând costuri suplimentare imediate care pot determina insolvența sau chiar falimentul acestora.
Spre exemplu, costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21% în perioada decembrie 2021 – aprilie 2022.
În aprilie 2022, prețul combustibilului a ajuns să reprezinte 55% din costurile de operare ale transportatorilor, față de 47% în luna decembrie 2021. De la începutul anului până în prezent prețul combustibilului a crescut cu 39%.
Majorarea dobânzii de politică monetară a BNR la 3% în aprilie a condus la creșterea ROBOR până 4,68% la data de 6 aprilie, cel mai mare nivel din ultimii 9 ani. Firmele de transport rutier cu finanțări în derulare vor achita mai mult lunar. Costurile cu finanțarea au crescut cu 12% în acest an pentru transportatori.
De asemenea, în perioada decembrie 2021 – 4 aprilie 2022 costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21% pentru transport național și cu 12% pentru transport internațional.
Este de menționat faptul că firmele de transport rutier au o marja de profit net de 6-7%, iar în condițiile creșterii costurilor cu 21% transportatorii nu au posibilitatea absorbției acestora, majoritatea riscând falimentul.